Εκθέσεις Γ’ Λυκείου: Θανατική ποινήΕκθέσεις Γ’ Λυκείου: Θανατική ποινή

«Παρά την πρόοδο και το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που φαίνεται να κερδίζουν έδαφος σε όλο τον πλανήτη, δεν είναι λίγες οι χώρες που ακόμα διατηρούν κι επιβάλλουν τη θανατική ποινή. Σε μία ομιλία σας στο πλαίσιο εκδηλώσεων της Διεθνούς Αμνηστίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα να αναφερθείτε στα αίτια της θανατικής ποινής (500-600 λέξεις)»

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

κυρίες και κύριοι
αγαπητοί/φίλοι συμμαθητές,

Δεν είναι λίγες τα τελευταία χρόνια οι ειδήσεις που δεχόμαστε για την επιβολή της θανατικής ποινής σε κάποιο καταδικασμένο, συνήθως για ειδεχθή εγκλήματα. Χώρες που υποτίθεται ότι είναι πολιτισμένες και αποτελούν πρότυπο οικονομικής ή κοινωνικής ανάπτυξης ακόμα διατηρούν το δικαίωμα θανάτωσης κάποιου εγκληματία. Ωστόσο, η οφείλουμε να τονίσουμε ότι η αφαίρεση της ζωής, είτε είναι νόμιμη/με κρατική και δικαστική εντολή είτε παράνομη, με κάθε τρόπο αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Επιχειρήματα ΥΠΕΡ

• παραδειγματίζονται οι άλλοι πιθανοί/μελλοντικοί εγκληματίες μέσω του φόβου
• δεν πρόκειται να επαναλάβει το άτομο ανάλογα εγκλήματα
• ικανοποιείται το περί δικαίου λαϊκό αίσθημα (για ειδεχθή/αποτρόπαια εγκλήματα)

Επιχειρήματα ΚΑΤΑ

Βασική Αρχή: Η ποινή πρέπει να τιμωρεί το δράστη, αλλά να τον σωφρονίζει/συνετίζει ώστε να μην το επαναλάβει και ταυτόχρονα να παραδειγματίζει τους άλλους. Η θανατική ποινή όμως:

√ Παραβιάζει κατάφωρα τα ανθρώπινα δικαιώματα τα οποία υποτίθεται ότι υπερασπίζει (για την υπόλοιπη κοινωνία, καθώς χρησιμοποιείται ως μέσο εκείνο το οποίο τιμωρείται)
√ Δε δίνει το περιθώριο σε κάποιον να συνετιστεί, σωφρονιστεί, μετανιώσει
√ Είναι μία αμετάκλητη απόφαση που δε διορθώνεται (όπως η αποζημίωση ενός άδικα φυλακισμένου). Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που καταδικασθέντες έχει αποδειχθεί ότι είναι αθώοι. Επειδή η δικαιοσύνη είναι ανθρώπινη εφεύρεση και οι δικαστές/ένορκοι/νομοθέτες άνθρωποι, τα λάθος σε μία απόφαση είναι συνηθισμένο.
√ Έχει αποδειχθεί ότι δε μειώνει καθόλου την εγκληματικότητα (η οποία είναι απόρροια όχι τόσο της ατιμωρησίας όσο της φτώχειας, της κοινωνικής και κρατικής αδιαφορίας και του απομονωτισμού). Αντίθετα, συχνά στις χώρες που επιβάλλουν τη θανατική ποινή, η εγκληματικότητα αυξάνεται (επειδή η εγκληματικότητα συνδέεται με τις οικονομικές συνθήκες και τη φτώχεια)
√ Συχνά χρησιμοποιείται για παραπτώματα που απλά μία τοπική κοινότητα τα θεωρεί ειδεχθή (πχ η μοιχεία σε ορισμένες μουσουλμανικές χώρες, η παιδοφιλία στις δυτικές κοινωνίες κτλ, αλλά όχι η οικονομική εξαπάτηση, η λιμοκτονία λαών για εμπορικά και διπλωματικά συμφέροντα κτλ)
√ Συχνά χρησιμοποιείται για την εξόντωση πολιτικών αντιπάλων (με το πρόσχημα της προδοσίας κτλ) από στρατιωτικά καθεστώτα
√ Χρησιμοποιείται για την κοινωνική επιβολή της αυταρχικής εξουσίας σε ένα κράτος
√ Αποπροσανατολίζει το λαό από τα πραγματικά αίτια της εγκληματικότητας και τηνπαρουσιάζει ως ατομική παρέκκλιση ενάντια στο συμφέρον της κοινωνίας. Πίσω από την εκτόνωση της λαϊκής οργής κρύβονται πολιτικές επιλογές.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Επιλογικά, η θανατική ποινή όχι μόνο δε δίνει λύση στην εγκληματικότητα, αλλά συχνά χρησιμοποιείται απλά για να επιβάλλονται αυταρχικές κυβερνήσεις στο λαό ή να αποπροσανατολίζονται οι πολίτες από τα πραγματικά κοινωνικά προβλήματα. Η λύση στο προβλήματα της εγκληματικότητας δεν επέρχεται μέσα από εξοντωτικές ποινές, αλλά με την επιλογή πολιτικών αποφάσεων που καταπολεμούν τα ίδια τα αίτιά της.

*Από το βιβλίο του Δήμου Χλωπτσιούδη: «Έκφραση-Έκθεση Γ’ Λυκείου: Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων», Εκδόσεις schooltime.gr