«Αντιμετωπίζοντας ένα τραυματικό γεγονός» του ψυχολόγου Πάτροκλου Παπαδάκη«Αντιμετωπίζοντας ένα τραυματικό γεγονός»

horizontal-bar-posts-small
 

Γράφει ο Πάτροκλος Παπαδάκης
horizontal-bar-posts-small

Αν είσαστε θύματα σεξουαλικής κακοποίησης, αν είχατε ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα και τραυματιστήκατε ή αν βρισκόσασταν μάρτυρες σε μια ληστεία τράπεζας, τότε πιθανώς να βιώνετε τα επακόλουθα της έκθεσης σε ένα τραυματικό γεγονός.

Τι είναι

Τραυματικό είναι κάθε γεγονός που περιέχει απειλή, θάνατο ή τραυματισμό. Ο αντίκτυπος του τραύματος εξαρτάται από τη σοβαρότητα του γεγονότος και την προσωπικότητα του ανθρώπου που το βιώνει. Τραυματικά γεγονότα αποτελούν η ενδοοικογενειακή βία, ο θάνατος, η σεξουαλική κακοποίηση, η ληστεία, ο βιασμός, ο φόνος, οι φυσικές καταστροφές, τα ατυχήματα, ο εκφοβισμός, η απόλυση κ.ά.

Συμπτώματα του τραύματος

  • Έχετε έντονα σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκέφαλος, ταχυκαρδία, μειωμένη όρεξη, αϋπνίες κ.ά.
  • Επαναβιώνετε το γεγονός μέσα από τα όνειρα ή από έντονες αναμνήσεις.
  • Έχετε μία αίσθηση αποξένωσης ή έλλειψης προσανατολισμού προς το χώρο και τον χρόνο.
  • Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε.
  • Δυσκολεύεστε να θυμηθείτε το τραυματικό γεγονός ή ένα μέρος αυτού.
  • Νιώθετε έντονα συναισθήματα όπως φόβο, άγχος, θυμό, ευερεθιστότητα, θλίψη, απελπισία, ανασφάλεια κ.ά.
  • Είστε ευέξαπτοι και εχθρικοί προς τους άλλους.
  • Βρίσκεστε συνέχεια σε επαγρύπνηση.
  • Βιώνετε το φόβο του θανάτου και αναθεωρείτε τα προσωπικά σας πιστεύω για τη ζωή και τον κόσμο.

Διαταραχή μετά από τραυματικό στρες

Η Διαταραχή μετά από Τραυματικό Στρες επέρχεται σε ανθρώπους που έχουν ζήσει ένα ακραίο τραυματικό γεγονός, είτε το βίωσαν, είτε υπήρξαν θεατές. Τα συμπτώματα του τραύματος αποτελούν μια φυσιολογική αντίδραση σε ένα σφοδρό γεγονός, αν όμως επιμείνουν πέρα από τις έξι εβδομάδες, τότε θα πρέπει να ζητήσετε άμεσα τη βοήθεια ειδικού.

Αντιμετωπίστε το τραυματικό γεγονός άμεσα

  • Χρησιμοποιείστε ασκήσεις χαλάρωσης όπως η διαφραγματική αναπνοή και αφιερώστε χρόνο σε δραστηριότητες που σας ηρεμούν .
  • Εκφράστε ελεύθερα στους δικούς σας ανθρώπους τα συναισθήματά σας για το τραυματικό γεγονός. Η υποστήριξή τους είναι σημαντική.
  • Μοιραστείτε την εμπειρία σας με ανθρώπους που βίωσαν ένα παρόμοιο γεγονός. Θα νιώσετε ότι δεν είστε μόνοι.
  • Ασκηθείτε και κοιμηθείτε καλά. Η σωματική ευεξία θα σας βοηθήσει.
  • Συνεχίστε την καθημερινότητά σας. Είναι σημαντικό να νιώσετε ότι η ζωή σας συνεχίζεται.
  • Εάν το τραυματικό γεγονός που βιώσατε προβάλλεται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης περιορίστε την έκθεσή σας σε αυτά.
  • Εφόσον τα συμπτώματα που βιώνετε διαρκούν περισσότερο από έξι εβδομάδες ή δεν υποχωρούν, αλλά αντίθετα εντείνονται, τότε ζητήστε άμεσα τη βοήθεια ενός ειδικού.

 

Επιμέλεια κειμένου: Φίλια Μητρομάρα – Δημοσιογράφος

______________________________

Ο Πάτροκλος Παπαδάκης

Είναι ψυχολόγος, μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου και του Ελληνικού Συλλόγου Επαγγελματιών Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού, επιστημονικός συνεργάτης σε περιοδικά του ομίλου των Αττικών Εκδόσεων (π.χ. Shape) και των περιοδικών ΓΥΝΑΙΚΑ και Glam και επιστημονικός σύμβουλος και συνεργάτης της δημοσιογράφου – παρουσιάστριας Βίκυς Χατζηβασιλείου στο site της Όμορφα Μυστικά. Τα τελευταία χρόνια είναι επόπτης πρακτικής άσκησης των φοιτητών ψυχολογίας του Παντείου Παν/μίου καθώς και εισηγητής στην εκπαίδευση νέων εθελοντών κοινωνικής πρόνοιας του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Επικοινωνία: contact@psychologos-papadakis.gr, Tηλ.: +30 2109564594, +30 6944972063