Συνέντευξη του Αλέξανδρου Δερμεντζόπουλου στη ΝΕΡΙΤΣυνέντευξη του Αλέξανδρου Δερμεντζόπουλου στη ΝΕΡΙΤ

Για τις τρέχουσες εξελίξεις στην εκπαίδευση μίλησε ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος στην εκπομπή της ΝΕΡΙΤ «6 με 10» και στους δημοσιογράφους Γιάννη Σκάλκο και Σταυρούλα Χριστοφιλέα.

Για τα κενά των εκπαιδευτικών

«Πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, είχα εκφράσει το φόβο για το πόσο μπορούν όλα αυτά τα κενά να δημιουργήσουν πρόβλημα στην έναρξη των σχολείων. Τρείς μήνες πριν, όταν αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδεία, το πρώτο μας μέλημα ήταν τι γίνεται με το άνοιγμα των σχολείων. Πραγματικά ήταν για εμάς ένας σκοτεινός ορίζοντας, με 22.500 κενά, θα ήταν πάρα πολύ δύσκολο να προχωρήσουμε σε άνοιγμα των σχολείων.

Κατορθώσαμε με διάφορες κινήσεις να μειώσουμε τις ανάγκες σε 16.500 κενά. Πως το κάναμε αυτό, μειώσαμε τον αριθμό των αποσπάσεων εκτός αιθούσης εκπαιδευτικών που σημαίνει ότι δώσαμε περισσότερους εκπαιδευτικούς μέσα στην τάξη. Το δεύτερο που κάναμε, είναι οι παράλληλες αναθέσεις, δηλαδή κάποιοι καθηγητές που δεν συμπλήρωναν το ωράριό τους, τους δώσαμε τη δυνατότητα να διδάσκουν κ άλλα μαθήματα παρεμφερή των ειδικοτήτων τους και εκμεταλλευτήκαμε πολύ καλύτερα το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό. Με όλη αυτή την κατάσταση φτάσαμε να έχουμε περίπου 16.500 κενά».

Για τη διενέργεια διαγωνισμού ΑΣΕΠ και την κατάργηση του όρου 1 προς 10 στον τομέα της εκπαίδευσης

«Αυτό που σήμερα προσπαθούμε να διαχειριστούμε είναι τα μεγάλα κενά που υπάρχουν και θα εξηγήσω ξανά γιατί υπάρχουν τα κενά. Από το 2008 που έγινε ο τελευταίος διαγωνισμός ΑΣΕΠ δεν έγινε ξανά διαγωνισμός για την πρόσληψη εκπαιδευτικών. Από το 2009 έως τώρα, δεν έχουν γίνει προσλήψεις εκπαιδευτικών. Με μέσο όρο 6.000 – 6.500 αποχωρήσεις που έχουμε κάθε χρόνο λόγω συνταξιοδότησης, δημιουργείται ένα μεγάλο κενό. Εμείς σαν Υπουργείο έχουμε κάνει τις κινήσεις μας, ήδη από χθες με επίσημο τρόπο ο ίδιος ο Υπουργός έθεσε δύο μεγάλα θέματα.

Πρώτον την κατάργηση της υποχρέωσης του 1 προς 10, δηλαδή ένας προσλαμβάνεται και δέκα αποχωρούν, που ισχύει στην Παιδεία, ενώ σε όλο τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα είναι 1 προς 5, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ζητάει την κατάργησή του.

Δεύτερον να μας δοθεί η άδεια από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, να προβούμε σε προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, μέσω των προβλεπόμενων διαδικασιών για την πρόσληψη τουλάχιστον 10.000 εκπαιδευτικών. Αυτό πρέπει να γίνει για τη σωστή λειτουργία του συστήματος της εκπαίδευσης, να μην έχουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε τώρα, να μπορεί ο κάθε εκπαιδευτικός να κάνει το μάθημα για το οποίο είναι επιμορφωμένος και να μπορέσουμε να δώσουμε στα παιδιά μια σωστή εκπαίδευση».

Αναλυτικά για τον αριθμό των κενών

«Είπα νωρίτερα ότι εξασφαλίσαμε 16.000 πιστώσεις για να μπορέσουμε να βάλουμε 16.000 εκπαιδευτικούς στις θέσεις τους. Μέχρι σήμερα περίπου 12.000 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων έχουν ήδη τοποθετηθεί, αύριο ένα κύμα αναπληρωτών θα πάει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και ως την Παρασκευή ένα άλλο κύμα θα πάει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Οι τάξεις ακόμη διαμορφώνονται,αυτή τη στιγμή έχουμε μετακινήσεις μαθητών, έχουμε κενά, τακτικά κενά. Στην πορεία του χρόνου προκύπτουν κενά όπως εγκυμοσύνες, αναρρωτικές άδειες των εκπαιδευτικών. Από την αρχή που ξεκίνησε το σχολικό έτος είχαμε περίπου 300 εγκυμοσύνες. Θα σας πω ότι πάνω 400 άτομα έπρεπε να μετακινηθούν γιατί είχαν εκλεγεί στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές, είχαμε και αυτά, όλα αυτά είναι ζητήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπίζονται. Ο τομέας της εκπαίδευσης όσον αφορά την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια είναι ένας ζωντανός οργανισμός που συνεχώς διαφοροποιείται και μεταβάλλεται.

Σήμερα λοιπόν έχουμε φτάσει να καλύψει τις 12.000 θέσεις των κενών, υπάρχουν ακόμη κενά τα οποία στην πορεία θα αντιμετωπίσουμε γιατί έχουμε ακόμη κάποια διαθέσιμα, για να στείλουμε αναπληρωτές. Ο στόχος που έθεσε ο κ. Λοβέρδος στις 15 του μήνα να έχουμε κλείσει τα κενά τα οποία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε».

Για την ειδική αγωγή

«Σε αυτόν τον τομέα της εκπαίδευσης υπάρχει μια ιδιαιτερότητα. Χρειάζεται ειδικό προσωπικό στα ειδικά σχολεία, χρειάζεται παράλληλη στήριξη για τους μαθητές οι οποίοι έχουν ανάγκη επιπλέον βοήθειας. Φέτος για την παράλληλη στήριξη υπάρχουν πάνω από 4.000 αιτήσεις μέχρι προχθές, εμείς έχουμε τη δυνατότητα να δώσουμε 1.500 θέσεις στην παράλληλη στήριξη, που με βάση το νόμο, θα πρέπει να το πράξουμε μετά τις 20 Οκτωβρίου.

Ποτέ μέχρι και σήμερα, όπως παρακολουθώ την εκπαίδευση τόσα χρόνια, δεν υπήρξε πιο σύντομη διαδικασία κάλυψης των κενών και εξασφάλισης των αναγκών.

Υπάρχουν περιπτώσεις που υπάρχουν κάποια ζητήματα με κενά ειδικοτήτων και κατευθύνσεων, και αυτά προσπαθούμε να καλύψουμε».

Για το μάθημα της Πληροφορικής ως Πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα

«Υπάρχει ένα θέμα. Το Υπουργείο έχει αποφασίσει ότι η Πληροφορική πρέπει να μπει πλέον στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Για να φτάσουμε όμως να το κάνουμε αυτό, θα πρέπει να προχωρήσουμε στην αλλαγή της ύλης. Είναι κάτι που τώρα το επεξεργάζεται το Υπουργείο, και όπως σας είπα επειδή είναι θέμα που αφορά πολύ μεγάλη κατηγορία του κόσμου, είναι κάτι που συνολικά το βλέπουμε, και θα το αντιμετωπίσουμε εντός των επομένων ημερών».

Για τα ΕΠΑΛ και τα ΟΛΟΗΜΕΡΑ

«Τα ΕΠΑΛ και τα Ολοήμερα, είναι μέσα στην ίδια κατηγορία με τα υπόλοιπα σχολεία για τα οποία μιλήσαμε πριν. Τα αντιμετωπίζουμε με τον ίδιο τρόπο».

Για τα βιβλία στα σχολεία

«Το σύνολο των βιβλίων, περίπου το 97% ήταν πολύ πριν την ώρα τους στα σχολεία.

Υπήρχαν όμως, 5 βιβλία της Β’ Λυκείου, που επειδή φέτος εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το πρόγραμμα, άργησαν να τυπωθούν και αυτά, την επόμενη εβδομάδα, αν δεν κάνω λάθος, θα πρέπει να είναι στα σχολεία. Όσον αφορά στο θέμα των βιβλίων των ΕΠΑΛ, αυτά ναι, άργησαν να τυπωθούν αλλά και αυτά θα είναι μέσα στο επόμενο δεκαήμερο, δεν μπορώ να σας πω ημερομηνία με ακρίβεια, αλλά θα είναι στη θέση τους».

Για τις μετεγγραφές

«Κατ αρχάς να σας πω ότι 9-17 Οκτωβρίου είναι η προθεσμία που δικαιούνται οι φοιτητές να κάνουν αίτηση μετεγγραφής. Άρα μετά τις 17 του μηνός, τότε θα μπορούμε να ξέρουμε, μέχρι τις 17 δεν ξέρουμε ούτε τον αριθμό των αιτούντων. Τον πλήρη αριθμό, θα τον γνωρίζουμε τότε.

Είναι ξεκάθαρα τα πράγματα. Ο Νόμος που ψηφίστηκε τον Μάιο του 2014 , η Τροπολογία που ήρθε τον Ιούλιο του 2014, όλα αυτά πριν κάποιους μήνες, ήταν σαφέστατοι και οι δύο. Έλεγαν ότι δικαίωμα μετεγγραφής με βάση το Νόμο έχουν οι συμμετέχοντες στις Εξετάσεις που έγιναν φέτος.

Κάποιος που δεν συμμετείχε σεε αυτές τις Εξετάσεις, ή το 10%, ή κάποιος που κράτησε βαθμούς από προηγούμενα έτη, δεν τον καλύπτει ο Νόμος».

Για την Πανελλήνια Μέρα Σχολικού Αθλητισμού

«Χτες πήγα σε κάποια σχολεία, μίλησα με πάρα πολλά σχολεία όλης της χώρας και είδα πραγματικά την Ελλάδα που γεννιέται. Μία Ελλάδα που αγωνίζεται, που προσπαθεί, τα παιδιά να νιώσουν όλα μαζί τι θα πει αθλητισμός και τι θα πει αύριο. Τους γονείς, με όλα τα προβλήματα που έχουν, με την ανεργία, με τις καθημερινές δυσκολίες, τους εκπαιδευτικούς, αυτούς τους κακοπληρωμένους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν όλοι μαζί για το αύριο των παιδιών τους. Αυτό είναι το μέλλον και αυτή είναι η ελπίδα».

Για τις πολιτικές εξελίξεις

«Επειδή είμαστε σε ένα σταυροδρόμι και επειδή οι τηλεθεατές ίσως να έχουν κουραστεί να ακούνε για σταυροδρόμια, θα ήθελα να πω ότι είναι άδικο να πάρουμε τον λάθος δρόμο. Αυτό το συναίσθημα και αυτήν την ανάγκη, θα υπάρξουν πολλοί συνάδελφοι που θα το εκτιμήσουν. Θα θεωρήσουν ότι θα πρέπει να σχηματίσουν τον μαγικό αριθμό 180».

*Δελτίο τύπου ΥΠΑΙΘ