Συνέντευξη του ΥΠΑΙΘ Ανδρέα Λοβέρδου στο MEGAΣυνέντευξη του ΥΠΑΙΘ Ανδρέα Λοβέρδου στο MEGA

Σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA, στην εκπομπή των δημοσιογράφων Μ. Αναγνωστάκη και Ι. Χασαπόπουλο, ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέας Λοβέρδος μίλησε:

Για το άνοιγμα στα σχολεία και τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό : «Δουλεύουμε όλο το Σεπτέμβριο, γιατί υπάρχουν καθηγητές και δάσκαλοι που φεύγουν την τελευταία στιγμή με άδειες άνευ αποδοχών ή ισχυριζόμενες κυρίες ότι κυοφορούν. Έχουμε τα τεχνικά λύκεια τα ΕΠΑΛ τα οποία διαμορφώνονται ως τμήματα τώρα σιγά-σιγά και τα σχολεία της ειδικής αγωγής τα οποία διαμορφώνονται μέσα στο Σεπτέμβριο.

Εμείς στείλαμε 5.000 αναπληρωτές πριν αρχίσει το σχολικό έτος κι αυτό ήταν καλό, δηλαδή στους 127.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς προσθέσαμε 5.000 ακόμη, έχουμε ακόμη 11.000 που θα τοποθετήσουμε, από τους οποίους τις 10.000 μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου και 1.000 θα τους κρατήσουμε για να καλύπτουμε κενά από έκτακτες περιστάσεις.

Εάν έπρεπε να καλύψουμε ότι ο νόμος ορίζει, δηλαδή όλες τις ειδικότητες, εκεί που έχουμε τρία σχολεία να έχουμε τρεις καθηγητές των αγγλικών κι όχι έναν όπως έχουμε τώρα, θα έπρεπε να έχουμε περίπου 9.000 11.000 ακόμη, αλλά αυτό είναι το optimum. Αυτούς δεν έχουμε να τους πληρώσουμε και συνεπώς τα κενά που θα είναι υπαρκτά θα τα καλύπτουν οι συνάδελφοί τους. Χθες που ήμουν στο Καστελόριζο ήταν 8 εκπαιδευτικοί για 40 παιδιά, προχθές στο Αγαθονήσι που έχει 11 παιδιά είναι 3-4 εκπαιδευτικοί. Κι εδώ έχει κενά γιατί για σε τα 11 αυτά παιδιά δεν πρέπει να τους κάνεις μόνο στο δημοτικό σχολείο το μάθημα, πρέπει να τους κάνεις και αγγλικά και μετά στο γυμνάσιο πρέπει να τους κάνεις και μαθηματικά, πρέπει να τους κάνεις δηλαδή μαθήματα των βασικών ειδικοτήτων, φτάνεις κοντά στο ένας μαθητής-ένας δάσκαλος, ειδικά αν έχεις και παιδί με ειδικές ανάγκες, δε μιλώ τυχαία, πρέπει να στείλεις και παράλληλη στήριξη για το παιδί αυτό.

Η νησιωτικότητα της χώρας και οι ορεινές της περιοχές ανεβάζουν τις ανάγκες. Επί κρίσης τώρα δεν μπορούμε να τα καλύψουμε όλα αυτά τα κενά, γι΄ αυτό είμαστε χαρούμενοι και ικανοποιημένοι που όλα τα σχολεία ανοίξαν, αλλά δεν είμαστε καθόλου ικανοποιημένοι από την πλευρά της δυνατότητας του Ελληνικού Κράτους να καλύψει τα πάντα.

Τι είναι «τα πάντα»; Είναι όσα προβλέπει ο νόμος και οι εγκύκλιοι ότι πρέπει να διδάσκονται ανά ομάδες μαθητών, γιατί οι τάξεις δεν μπορούν να είναι και πολύ μεγάλες.

Χθες στο Καστελόριζο μία κυρία φιλόλογος από τα Τρίκαλα με τρία παιδιά η οποία πήγε εκεί μου είπε ότι σε όποια σχολεία πηγαίνει μπορεί να κάνει και οικονομία, τα οικονομικά δηλαδή και το μάθημα της πολιτικής αγωγής, θρησκευτικά μπορεί να κάνει ένας φιλόλογος, κατά τις αναγκαίες περιστάσεις έτσι; Δεν το θέλουμε αυτό, αλλά είναι μία κατάσταση ανάγκης. Προτίμησε η κυρία να πάει σε μια ακριτική περιοχή, γιατί βάλαμε τη διπλή μοριοδότηση σε νόμο που ψηφίστηκε τον Αύγουστο.

Υπάρχουν προβλήματα που έπρεπε να είναι λυμένα. Για να φύγει μια καθηγήτρια από το Καστελόριζο και να πάει ας πούμε αν είναι κυκλαδίτισσα στις Κυκλάδες θέλει τρεις μέρες να φτάσει και τα Χριστούγεννα έπρεπε να φύγει από το σχολείο στις 23 του μηνός άρα έφτανε μετά τα Χριστούγεννα στο σπίτι της.

Για την ανάγκη πρόσληψης 10.000 μονίμων εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ: Για να πληρώσουμε τους αναπληρωτές πήραμε λεφτά για πρώτη φορά από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το οποίο είναι για άλλους λόγους, είναι για να φτιάχνεις κτίρια, είναι για να βελτιώνεις υποδομές, είναι για να κάνεις διαδραστικούς πίνακες, είναι για άλλο λόγο. Πήραμε λεφτά για ακόμη μια φορά από το ΕΣΠΑ, για να πληρώνουμε εκπαιδευτικούς στα σχολεία ειδικής αγωγής, στα τεχνικά, σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Πήραμε 16.000 από τέτοιες πηγές χρηματοδότησης. Όπου υπάρχει οικονομική κρίση και παρακμή τα πρώτα που χτυπιούνται είναι οι δομές του κοινωνικού κράτους. Και ως Υπουργός Υγείας έλεγα ότι το 2012-2013 αν δεν έρθει η ανάπτυξη οι δομές του κοινωνικού κράτους απειλούνται κι αυτό επαληθεύτηκε 100%, γιατί η ανάπτυξη φαίνεται ότι θα έρθει φέτος, για πρώτη φορά θα σπάσει η ύφεση δηλαδή και θα γράψει μια μικρή ανάπτυξη που δεν αρκεί για να κάνεις αυτά που χρειάζεσαι.

Υπό την έννοια αυτή εμείς και με τα μερεμέτια τα οικονομικά, καλύψαμε τη χρονιά κι είμαστε χαρούμενοι και ικανοποιημένοι την πρώτη μέρα να έχουμε όλες τις δομές μας ανοιχτές. Αλλά για να είναι υπέρ πλήρεις θα θέλαμε και κάτι ακόμη. Με 1.000 ακόμη αναπληρωτές θα είχαμε ας πούμε θα μπορούσα να σας πω υψηλότερο το ανάστημά μας. Αν είχαμε τη δυνατότητα να έχουμε και 10.000 τότε θα είχαμε καλύψει με υπέρ πληθώρα τα πάντα. Με αυτές τις παράδοξες πηγές χρηματοδότησης τα καταφέραμε και φέτος. Του χρόνου με το ρυθμό των συνταξιοδοτήσεων θα μειώνονται οι πηγές της παράδοξης χρηματοδότησης και θα αυξάνονται οι συνταξιοδοτήσεις. Δε βγαίνει πέρα.

Το είπα, προς τιμήν του ο κ. Μητσοτάκης έχει συμφωνήσει σε αυτό, το ένα προς δέκα ένας να μπαίνει αφού δέκα φύγουν εάν τηρηθεί και φέτος του χρόνου η μέθοδος να σηκώνεις το φορτίο στην πλάτη σου με τεχνάσματα δεν προχωράει, θα έρθεις σε αδιέξοδο. Εμείς χρειαζόμαστε 10.000 εκπαιδευτικούς για να δουλέψει το σύστημα χωρίς προβλήματα. Ο στόχος είναι να γίνει διαγωνισμός στο ΑΣΕΠ θα είναι για 10.000 εκπαιδευτικούς. Για να γίνει αυτό πρέπει η Κυβέρνηση να το ζητήσει και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρέπει να φύγουμε από το ένα προς δέκα και να κάνουμε ΑΣΕΠ ξεκινώντας όμως από αυτούς που είναι διοριστέοι και περιμένουν από το διαγωνισμό του 2008-2009, δηλαδή, δε θα αδικήσουμε ανθρώπους που έχουν επιτύχει και περιμένουν. Σας λέω λοιπόν τώρα για να γραφτεί, ότι του χρόνου έτσι δε γίνεται, τα σχολεία δε θα ανοίξουν. Φέτος ανοίξαμε με πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια και με το δεδομένο ότι ξεπεράσαμε δύο μηνών καθυστέρηση που παραλάβαμε στις 9 Ιουνίου για τις μεταθέσεις, οι οποίες έπρεπε να έχουν γίνει από το Πάσχα, δεν είχαν γίνει ακόμα και λέγανε μάλιστα να ανοίξουμε και τα σχολεία νωρίτερα.

Για τις εισαγωγικές εξετάσεις: Το θέμα των εισαγωγικών δε θα το ακουμπήσω και όσοι γονείς με ακούν τα παιδιά τους και φέτος θα δώσουν με το ισχύον και του χρόνου. Έχει γίνει μια μεταρρυθμιστική προσπάθεια εδώ, μια προσπάθεια αλλαγών, πείτε το όπως θέλετε. Έχει αλλάξει, έχει τροποποιηθεί το σύστημα αυτό, έγινε όπως ξέρετε καλά. Έχει γίνει η αλλαγή στο νέο λύκειο. Όλα αυτά πρέπει να δοκιμαστούν στην πράξη και ας τα αλλάξουν κάποιοι επόμενοι, αφού συσσωρευτεί η εμπειρία. Η προσπάθειά μου για αλλαγή θα γίνει στο δημοτικό και θα ανοίξει η συζήτηση.

Στο θέμα του νέου λυκείου και στο θέμα του πανεπιστημίου, των πανελλαδικών η μόνη αλλαγή που θα γίνει είναι η επανεισαγωγή του μαθήματος της πληροφορικής ως μαθήματος-προϋπόθεση για να μπει κάποιος στα οικεία τμήματα πληροφορικής των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Αυτό κακώς κατά τη γνώμη μου βγήκε και το κακό είναι εξόφθαλμο και θα το διορθώσουμε, καμία άλλη παρέμβαση δε θα κάνουμε. Η πληροφορική είναι εξόφθαλμο λάθος, όπως επίσης το να καταργείς τη γυμναστική είναι εξόφθαλμο λάθος, σε μια χώρα που τα παιδιά είναι τα πιο παχύσαρκα στον κόσμο, υπέρβαρα και παχύσαρκα.

Για τις μετεγγραφές των φοιτητών: Ο νόμος, πριν αναλάβω εγώ, έδωσε δικαίωμα μετεγγραφής σε όλους χωρίς κριτήρια, 4 Μαΐου. Κατά μία προσέγγιση που έκανε το Πανεπιστήμιο της Θράκης, ο κ. Ρέμελης, ο προηγούμενος Πρύτανης, δικαίωμα αποκτούν με βάση αυτό το νόμο που ισχύει, σας ξαναλέω, περίπου 40.000 φοιτητές. Πόσοι θα το ασκήσουν δεν ξέρουμε. Θα το ασκήσουν 10.000, 15.000, 20.000 φοιτητές; Τα νούμερα που μόλις είπα, οι αριθμοί που μόλις είπα είναι πάρα πολύ μεγάλοι. Με αυτά τα νούμερα δε μπορούμε να το ρυθμίσουμε για τη μία χρονιά, άρα δεν μπορούμε το πάμε και για τις προηγούμενες. Δε βγαίνει πέρα.

Αρχίζουν οι εγγραφές. Για να μετεγγραφείς πρέπει να εγγραφείς. Πρέπει πρώτα να εγγραφείς και στη συνέχεια να ζητήσεις τη μετεγγραφή σου. Είπαμε στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ και συμφώνησαν, ότι όταν πάει να γραφτεί ο φοιτητής, να δηλώνει αν προτίθεται να ζητήσει τη μετεγγραφή του και πού. Έτσι, μέχρι τις 26 που τελειώνει η προθεσμία της εγγραφής, θα έχουμε εικόνα πόσοι θα ζητήσουν και μέχρι την Πέμπτη, Παρασκευή που θα βγάλουμε και τις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις, θα ξέρουμε περίπου, με αναλογία δηλαδή θα μπορούμε να προσεγγίσουμε τον τελικό αριθμό.

Αν ο τελικός αριθμός είναι πολύ μεγάλος, δημιουργείται το πρόβλημα με τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης που θα δεχθούν τα κύματα. Λέγεται ότι θα δεχθούν και άλλου είδους πρόβλημα τα περιφερειακά γιατί από εκεί θα φύγουν οι φοιτητές, άρα θα απερημωθούν. Όμως μ’ ενημερώνει το Υπουργείο ότι φέτος προβλέφθηκε για τα περιφερειακά, 10% με 20% παραπάνω αριθμός εισακτέων.

Οι υπολογισμοί που κάνει ας πούμε το Δημοκρίτειο, κατά την Πρυτανεία του, όχι κατά τη δική μου γνώμη και κατά το ΤΕΙ εκεί, της Θράκης, είναι ότι θα ζητήσει το 25% των φοιτητών τους μετεγγραφή. Αυτοί είναι οι αριθμοί που δίνουν οι ίδιοι. Αυτό δε σημαίνει απερήμωση του περιφερειακού. Άρα, ελπίζουμε ότι τα περιφερειακά σε σχέση με πέρυσι δε θα θιγούν και οι πόλεις. Γιατί σε δύο περιοχές της χώρας, τα Πανεπιστήμια παίζουν τεράστιο ρόλο και σε άλλα θέματα, αναφέρομαι στη συνοχή της τοπικής κοινωνίας.

Για τη Θράκη το Δημοκρίτειο έπαιξε και το ρόλο της παραμονής των κατοίκων εκεί. Και δεν κάνω πλάκα.

Για την λειτουργία τμημάτων των Πανεπιστημίων με βάση την αξιολόγησή τους από την ΑΔΙΠ: Υπάρχει μια Αρχή που λέγεται Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας στην Εκπαίδευση και την Τριτοβάθμια. Την επισκέφθηκα, ήμουν ο πρώτος Υπουργός που πήγε μετά την κα Γιαννάκου. Έκανε την αξιολόγηση των τμημάτων και το Δεκέμβριο ολοκληρώνει και των Πανεπιστημίων. Μας καταγράφει σ’ έναν κατάλογο 49 τμήματα που ο αριθμός των καθηγητών, των δικών τους καθηγητών είναι κάτω από 10, που κατά τη γνώμη της, έχουν θέμα λειτουργίας. Εμείς αποστείλαμε σε όλους τους Πρυτάνεις μια επιστολή και τους Προέδρους των ΤΕΙ και τους λέμε: Αυτό το τμήμα που έχει κατά την ΑΔΙΠ, μπορεί να λειτουργήσει; Γιατί μπορεί να έχει σ’ ένα τμήμα που έγινε για τους λόγους που λέτε και το Πανεπιστήμιο να το κρίνει αξιόλογο και με 8 μέλη ΔΕΠ και με 7 και με 6 και με 5 να μπορεί να λειτουργήσει. Υπάρχουν και τμήματα όμως λίγα, 3-4, με μηδενικό αριθμό ΔΕΠ, όπως υπάρχουν και τμήματα που ίδρυσε το «Αθηνά» για να λειτουργήσουν του χρόνου, που έρχονται τα ίδια τα Ιδρύματα offtherecord και μου λένε «δε μπορούμε να το λειτουργήσουμε». Κι εγώ τους λέω «θα σας απευθυνθώ» για να μη μπουν στα μηχανογραφικά αυτά τα τμήματα. Αλλά όχι αυθαίρετα, ζητώ τη γνώμη του Προέδρου του ΤΕΙ και του Πρύτανη και αν αυτός μου εισηγείται ότι δε μπορεί να το λειτουργήσει, δε θα το ανοίξω. Δεν θα καταργηθούν, αλλά μέχρι ν’ αποκτήσει όμως το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ τη δυνατότητα να τα λειτουργήσει, μέχρι τότε δε θα μπαίνουν τα τμήματα αυτά στο μηχανογραφικό για να εισάγονται οι φοιτητές.

Και για τα τμήματα αυτά, και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, που έγιναν για λόγους πελατειακούς, να το πούμε πιο στρογγυλά, η δική μου γνώμη είναι ότι ο γέγοναι γέγοναι, αλλά ο γέγοναι δε θα λειτουργήσει. Παρά μόνο εάν το ίδιο το Πανεπιστήμιο ή το ΤΕΙ λέει, «μου έκοψες άλλο ένα 20% φέτος, αλλά εγώ επειδή είμαι έξυπνος, θα το λειτουργήσω». Πες μου ότι θα το λειτουργήσεις, μη μας ζητάτε περισσότερα χρήματα.

Για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας: Υπάρχουν δύο δυνατότητες κατά την ταπεινή μου γνώμη, εφόσον δεν εφαρμοστεί το πρόγραμμα όπως είναι σήμερα και η διαπραγμάτευση αποδώσει καρπούς. Αν δεν αποδώσει καρπούς δεν υπάρχει αυτή η συζήτηση, γιατί να κάνουμε απολύσεις τώρα στο δημόσιο και να ψηφίσουμε στη Βουλή νόμο για απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα, που εμείς δεν ψηφίζουμε, δε θα φτάσουν σε τέτοια θέματα.

Αλλά επειδή η διαφορά φαίνεται ότι κάποιους καρπούς θα αποδώσει, θα υπάρξει κατά την εκτίμησή μου ένα πιο ήπιο πολιτικό περιβάλλον, από αυτό που θα υπήρχε αν εφαρμόζονταν το πρόγραμμα ακέραιο. Άρα όπως το Σύνταγμα ορίζει με ένα πολιτικό περιβάλλον όχι απόλυτα συγκρουσιακό υπάρχει υποψηφιότητα, δεν τη συναρτώ με πρόσωπο αλλά με πολιτική τάση, υπάρχει υποψηφιότητα ανδρός ή γυναικός μπορεί να συσπειρώνει την κεντροαριστερή δυνατότητα και υπάρχει άλλη υποψηφιότητα που μπορεί να συσπειρώνει τα κεντρώα και τα προς τα δεξιά.

*Δελτίο τύπου του ΥΠΑΙΘ