Συνέντευξη του ΥΠΑΙΘ Ανδρέα Λοβέρδου στο «ΒΗΜΑ FM»Συνέντευξη του ΥΠΑΙΘ Ανδρέα Λοβέρδου στο «ΒΗΜΑ FM»

Σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό “BHMAFM» ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέας Λοβέρδος μίλησε για:

Για την έναρξη της σχολικής χρονιάς ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων:

«Είναι η πιο δύσκολη χρονιά από πλευράς έλλειψης χρημάτων και από έλλειψη προσωπικού λόγω των συνταξιοδοτήσεων. Από την πλευρά των βιβλίων τα πράγματα είναι καλά, γιατί τα βιβλία είναι στη θέση τους. Έχουμε διορίσει τις τελευταίες μέρες 5.000 εκπαιδευτικούς αναπληρωτές και όλο το σύστημα διαθέτει 127.033 νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές.

Θα έχουμε τη δυνατότητα τις επόμενες μέρες, διαπιστώνοντας την Δευτέρα πόσα θα είναι τα κενά, τη δυνατότητα να στείλουμε 10.000 ακόμη εκπαιδευτικούς και θα το κάνουμε ανά Τετάρτη. Δηλαδή την Τετάρτη θα στείλουμε 3.000 και έτσι θα πάμε κατά την πορεία των κενών, της διαμόρφωσης των τμημάτων στην τεχνολογική εκπαίδευση και τη διαμόρφωση των τμημάτων στα σχολεία της ειδικής αγωγής. Αυτή είναι μια διαδικασία που γίνεται το Σεπτέμβριο. Την 1η Οκτωβρίου θα έχουμε 1.000 αναπληρωτές ακόμη ως εφεδρεία για να καλύψουν περιστατικά έκτακτα που είναι πάρα πολύ συνήθη στο χώρο της εκπαίδευσης.

Τα κενά θα είναι 1.000 και τα υπολογίζουμε σε ένα ποσοστό 0,7% του συνολικού μας εκπαιδευτικού προσωπικού. Με έναν υπολογισμό όμως αρκετά αυστηρό, γιατί έχουμε τις εκτιμήσεις που κάνουν οι συνδικαλιστικές ομοσπονδίες, που είναι σωστές, που εκτιμούν τα κενά ως περισσότερα, αλλά συνεκτιμούν τις ανάγκες λ.χ. στο ολοήμερο σχολείο να είναι και ο καθηγητής της Πληροφορικής και της αγγλικής φιλολογίας. Να είναι δηλαδή όλες οι ειδικότητες παρούσες. Έτσι πρέπει κατά το νόμο, αλλά δεν έχουμε τη δυνατότητα αυτή. Κάνουμε μια δυνατότητα λειτουργίας και αυτό θεωρούμε ότι είναι μια συνεπής και ρεαλιστική κουβέντα σε καιρό κρίσης. Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι περισσότερο».

Για τις περικοπές στην Παιδεία λόγω της οικονομικής κρίσης:

«Δεν υπάρχει δεξαμενή από την οποία να παίρνεις, να δίνεις για το κοινωνικό κράτος. Είμαστε σε κρίση. Προειδοποιούσα από το 2012 ότι εάν δεν υπάρξει ανάπτυξη, οι δομές του κοινωνικού κράτους δεν μπορούν να σταθούν όρθιες. Και φέτος έχω πει σε πολύ άνετη φάση, τον Αύγουστο με τον κόσμο στις διακοπές, ότι εάν δεν σπάσει ο κανόνας 1 προς 10, δηλαδή, ένας εκπαιδευτικός να έρχεται και 10 να φεύγουν, του χρόνου αυτό που έγινε φέτος δεν θα μπορεί να γίνει. Δεν θα έχουμε δευτερεύουσες πηγές χρηματοδότησης πέραν του κρατικού προϋπολογισμού ΕΣΠΑ, και από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Φέτος πρωτοτυπήσαμε σε αυτό. Πήραμε χρήματα από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Μας υπέγραψε ο κ. Δένδιας δηλαδή και αντί αυτά τα χρήματα να πηγαίνουν για υποδομές, πήγαν για τους αναπληρωτές.

Αλλά εάν έχουμε του χρόνου άλλες 5.000 συνταξιοδοτήσεις, οι πηγές αυτές, οι δευτερεύουσες πηγές, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, δεν θα αρκούν. Άρα είμαστε εκτός ορίων. Είμαστε την τελευταία χρονιά που με φιλοτιμία των στελεχών της εκπαίδευσης και με την δική μας πάρα πολύ δουλειά και τη μάχη που δίνουν οι εκπαιδευτικοί καταφέρνουμε να λειτουργήσουμε. Σας το λέω εδώ, τώρα που είμαι στα Δωδεκάνησα και είμαι σε μικρά νησάκια, τώρα σας μιλάω από τη Σύμη. Πέρασα ήδη από το Αγαθονήσι, πρέπει να συνειδητοποιήσει κανείς ότι –δεν λέω για τη Σύμη- αλλά για τους Λειψούς, για το Αγαθονήσι, ότι αν δεν έχει δάσκαλο, καθηγητή, γιατρό, ο κόσμος θα φύγει και τα νησιά αυτά θα ερημώσουν».

Για τους χαμηλούς μισθούς των εκπαιδευτικών:

«Ο μισθός του αναπληρωτή είναι 800 ευρώ. Αλλά έχει μια σταθερή θέση και ξέρει ότι θα περάσει το χρόνο της δοκιμασίας και θα πάει κάπως καλύτερα, αλλά όχι καλά. Απευθυνόμουνα σε κυρίες που ήταν από τα Τρίκαλα η μία, από την Καρδίτσα η άλλη, από τις Σέρρες η άλλη οι οποίες ήρθαν εδώ με 150 ευρώ κόστος για να πάρουν 800 ευρώ το μήνα. Και έρχονται φέτος, γιατί έκανα διπλή μοριοδότηση. Δηλαδή όποιος έρχεται εδώ, έχει ένα κίνητρο ότι παίρνει διπλάσια μόρια. Θα είχαμε περισσότερα προβλήματα εάν δεν γινόταν κι αυτό το μέτρο. Πρέπει να φύγουμε από το 1 προς 10. Εμείς αυτό το θέμα το μελετήσαμε στο Υπουργείο Παιδείας. Το δέχεται αυτό και ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης αλλά πρέπει να συμμετέχει και το Υπουργείο Οικονομικών μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και στη συνέχεια η τελική συναπόφαση θα γίνει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Θέλουμε αυτό να γίνει τώρα, αρχές Οκτωβρίου για να κάνουμε διαγωνισμό ΑΣΕΠ, ή το Δεκέμβριο, ή τον Ιανουάριο, ή το Φεβρουάριο. Θα παραμείνουν προβλήματα και του χρόνου, αλλά δεν θα έχουμε και την αγωνία να ανοίξουν τα σχολεία. Και δεν είναι ευρωπαϊκή αγωνία αυτή. Είναι τριτοκοσμική αγωνία».

Για την εικόνα στα σχολεία πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς:

«Δεν υπάρχει σχολείο κλειστό, δεν είμαι στην Αθήνα, αλλά ενημερώνομαι τηλεφωνικά από μια ομάδα που έχω συγκροτήσει στο γραφείο μου και δέχεται μηνύματα απ’ όλους τους Περιφερειακούς Διευθυντές. Η εικόνα, εκτός μία, δύο περιπτώσεων που είχαμε απρόβλεπτη κατάσταση και την λύσαμε, εκ των ενόντων, έχουμε ανοιχτά όλα μας τα σχολεία. Αυτό πρέπει να το λέτε. Και με τα βιβλία εκεί. Συζητάμε για τα στοιχειώδη και λέμε ότι τα έχουμε. Τα παραπάνω δεν τα έχουμε που λέτε. Αλλά εσείς θα πρέπει να καταλάβετε, ότι οι προσλήψεις 1 προς 10 αφορούν όλο το δημόσιο, έγινε από την κυβέρνηση, από τον κ. Σαμαρά, μια εξαίρεση για την Εθνική Βιβλιοθήκη. Θα πάρει, νομίζω, κάπου 20 ανθρώπους μόνιμους βιβλιοθηκονόμους, αλλά οι κεντρικές βιβλιοθήκες στην Ευρώπη, οι μεγάλες, δουλεύουν με 200 και με 300 άτομα. Μια δομή όπως κάνει το Ίδρυμα Νιάρχου με την Εθνική Βιβλιοθήκη, θα χρειαστεί το προσωπικό της, γιατί είναι πια ένα διεθνές κέντρο, θα το επισκέπτονται ερευνητές από όλο τον κόσμο και απ’ όλη την Ελλάδα και χρειάζεται προσωπικό».

Για την αφαίρεση μιας ώρας στο μάθημα της Γυμναστικής:

«Κόπηκε η γυμναστική κακώς. Την προσθέσαμε. Είχα και τη δυνατότητα στο αναλυτικό πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου. Θα την προσθέσω φέτος πριν περιμένουμε πολιτικές εξελίξεις και στο Γυμνάσιο με πολύ δυνατή μορφή, γιατί εμείς ξεκινάμε και ένα πρόγραμμα άθλησης με το ΣΕΓΑΣ σε όλη την Ελλάδα, διότι έχουμε τα πιο υπέρβαρα παιδιά. Η επιλογή να κοπούν η Γυμναστική και η Πληροφορική ως εξεταστέο μάθημα ήταν της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας. Το μάθημα της Πληροφορικής επανέρχεται ως εξεταστέο μάθημα για όσους ακολουθήσουν για τα τμήματα Πληροφορικής».

Για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας:

«Ένας πολιτικός με εμπειρία γνωρίζει ότι είναι μια κρίσιμη ψηφοφορία στη Βουλή η προεδρική εκλογή και ότι υπάρχουν δύο δυνατότητες κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες. Μπορεί να βγει Πρόεδρος, μπορεί όμως και να μη βγει. Δεν μπορείς να σχεδιάζεις κάτι που θα κάνεις τον Απρίλιο.

Θεωρώ, όμως, πολύ πιθανό να βγει Πρόεδρος και μάλιστα με μια πλειοψηφία κοντά στις 190 ψήφους. Έχω επίγνωση του τι ακριβώς συμβαίνει στο χώρο των ανεξαρτήτων. Αλλά δεν το λέω υπό οποιαδήποτε υποψηφιότητα. Και υπάρχουν δύο πιθανότητες: κεντροδεξιάς ή κεντροαριστεράς Πρόεδρος, άνδρας ή γυναίκα. Γιατί αποκλείουμε πάντα τις γυναίκες; Και γιατί λέμε ότι είμαστε προσηλωμένοι στην Κεντροαριστερά; Η Κεντροαριστερά έχει δυνατότητες προεδρικής, κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, αλλά η Κεντροδεξιά ίσως να έχει μεγαλύτερες. Στον ευρύτερο χώρο, με πρόσωπο που είναι αποδεκτό, διότι σήμερα δεν περνάει έτσι».

Καταλήγοντας στη συνέντευξη ο Υπουργός τόνισε:

«Οι εξετάσεις ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 10.000 μονίμων εκπαιδευτικών και τα θέματα της αναβάθμισης του δημοτικού σχολείου, όπου που διαμορφώνονται οι νέοι Έλληνα, είναι η μείζον πολιτική του Υπουργείου επί της δικής μου ηγεσίας. Όλα αυτά πρέπει να τα έχουμε κλείσει μέχρι το Φεβρουάριο».

*Δελτίο τύπου του ΥΠΑΙΘ