«Ζώντας με τη Διπολική Διαταραχή» του Πάτροκλου Παπαδάκη«Ζώντας με τη Διπολική Διαταραχή»

 

Γράφει ο Πάτροκλος Παπαδάκης

Μπορεί να νιώθετε τη συναισθηματική σας διάθεση να αλλάζει συνέχεια, ακόμα και χωρίς ιδιαίτερο λόγο. Το μυαλό σας μερικές φορές να μοιάζει με μια συναισθηματική σβούρα, από την ευφορία στη θλίψη, από την έξαρση στην απόγνωση. Αυτές οι διακυμάνσεις μπορεί να διαρκούν πολλές εβδομάδες ή μήνες, ακόμα και χρόνια, και να είναι πολύ βασανιστικές. Τότε θα πρέπει να ενημερωθείτε για τη Διπολική Διαταραχή.

Τι είναι η Διπολική Διαταραχή

Παλαιότερα ονομαζόταν μανιοκατάθλιψη και χαρακτηρίζεται από δυο ακραίες συναισθηματικές διαθέσεις: έξαρση και θλίψη. Όσοι έχουν Διπολική Διαταραχή μπορεί να περνούν από διαδοχικά εναλλασσόμενους κύκλους ή φάσεις έντονης μανίας και κατάθλιψης. Τα καταθλιπτικά επεισόδια είναι όμοια με αυτά της κατάθλιψης, ενώ η έξαρση χαρακτηρίζεται από τη μανία, δηλαδή την υπέρμετρη έξαρση, διέγερση και υπερκινητικότητα.

Ποια συμπτώματα της Διπολικής Διαταραχής μπορεί να παρατηρήσετε σε εσάς

Συμπτώματα μανίας:

  • Διογκωμένη αυτοεκτίμηση και ευερεθιστότητα.
  • Αυξημένα επίπεδα ενέργειας και ανάγκη για λιγότερο ύπνο.
  • Σπατάλη χρημάτων και αυξημένη σεξουαλική ορμή.
  • Φλυαρία και άνοιγμα συζήτησης με αγνώστους.
  • Αίσθημα υπερβολικής ευφορίας χωρίς λόγο βρίσκοντας αστείες ή ενθουσιώδεις, ακόμα και ανούσιες, για εσάς, καταστάσεις.
  • Πολλές, νέες και συναρπαστικές ιδέες, ενώ μεταβαίνετε γρήγορα από τη μία σκέψη στην άλλη.
  • Συνεχείς αλλαγές σε αποφάσεις και σχέδια και απώλεια συγκέντρωσης.
  • Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ή χρήση ουσιών.

Συμπτώματα κατάθλιψης:

  • Αίσθημα θλίψης ή κενού.
  • Απώλεια ευχαρίστησης από τις καθημερινές δραστηριότητες και δυσκολία να ανταπεξέλθετε.
  • Υπερβολικές αλλαγές στον ύπνο και την όρεξη.
  • Έλλειψη ενέργειας και υπερβολική κόπωση.
  • Παραμέληση της προσωπικής σας εμφάνισης και υγιεινής.
  • Αυτοκτονικές σκέψεις ή ιδέες θανάτου.

«Γιατί σε μένα»;

Η Διπολική Διαταραχή δεν είναι κάτι σπάνιο και δε συμβαίνει μόνο σε εσάς ή σε έναν δικό σας άνθρωπο. Προσβάλει σε ποσοστό 3-5% τους ενήλικες σε κάποιο στάδιο της ζωής τους. Σύμφωνα με έρευνες μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν:

  • Όσοι έχουν οικογενειακό ιστορικό.
  • Όσοι κάνουν κατάχρηση αλκοόλ ή χρήση ουσιών.
  • Όσοι έχουν βιώσει στρεσογόνα γεγονότα στη ζωή τους, όπως θάνατο, διαζύγιο, κακοποίηση κ.λπ.
  • Όσοι έχουν βιώσει κοινωνικά γεγονότα που τους ανέτρεψαν τη ζωή, όπως πόλεμο, ανεργία κ.ά.

Τι μπορείτε να κάνετε για να νιώσετε καλύτερα

Η συνειδητοποίηση ότι μπορεί να πάσχετε από Διπολική Διαταραχή δε σημαίνει ότι αποτελεί διάγνωση. Τη διάγνωση θα πρέπει να κάνει ψυχίατρος ή ψυχολόγος και θα ξεκινήσετε μαζί του ψυχοθεραπεία και φαρμακοθεραπεία προκειμένου να μπορέσετε να ανακτήσετε τον έλεγχο της ζωής σας. Ακολουθούν μερικές συμβουλές που μπορείτε να εφαρμόσετε για να βοηθήσετε τον εαυτό σας.

  1. Μάθετε να χαλαρώνετε για να διαχειριστείτε το στρες σας. Ασκηθείτε, αποφύγετε το αλκοόλ και τις διεγερτικές ουσίες, μάθετε τεχνικές χαλάρωσης όπως η διαφραγματική αναπνοή, επιλέξτε τρόπους όπως η μουσική για να ηρεμείτε και μιλήστε για τα προβλήματά σας εκφράζοντας τα συναισθήματά σας γι’αυτά.
  2. Κάντε τη ζωή σας απλούστερη. Μάθετε να λέτε «όχι», αποφύγετε τη νυχτερινή εργασία, οργανώστε την ημέρα σας και τηρήστε το πρόγραμμά σας, αντιμετωπίστε τις συγκρούσεις.
  3. Καταλάβετε τη διάθεσή σας. Θα σας βοηθήσει να ελέγχετε τον εαυτό σας και να σταματάτε τα βίαια ξεσπάσματα.
  4. Αντιμετωπίστε την απότομη πτώση της διάθεσής σας. Απασχολείστε τον εαυτό σας με κάτι δημιουργικό, ξεκουραστείτε και κοιμηθείτε καλά, ζητήστε τη βοήθεια του θεραπευτή σας, αλλιώς καλέστε μία γραμμή βοήθειας.
  5. Ενισχύστε την αυτοεκτίμησή σας. Ακόμα κι αν νιώθετε απογοήτευση, προσπαθήστε να σκεφτείτε και να καταγράψετε όλα εκείνα που πιστεύετε ότι αξίζουν σε εσάς. Ρωτήστε και τους ανθρώπους του περιβάλλοντός σας.
  6. Ενημερωθείτε. Η συλλογή πληροφοριών από έγκυρες πηγές (από βιβλία, έγκυρα sites στο internet, το θεραπευτή σας κ.λπ.) θα σας βοηθήσουν να βρείτε τι σας συμβαίνει και να μάθετε πώς να το αντιμετωπίσετε.
  7. Σκεφτείτε τις συνέπειες των πράξεών σας. Συχνά μπορεί να αντιδράτε παρορμητικά και αυτό να έχει καταστρέψει σημαντικές σχέσεις σας, να σας έχει δημιουργήσει ενοχές ή προβλήματα ακόμα και με το νόμο. Προτού κάνετε κάτι μη βιαστείτε. Σκεφτείτε τι θα προκαλέσει αυτό σε εσάς και τους γύρω σας.
  8. Ξεκινήστε ψυχοθεραπεία και φαρμακοθεραπεία. Είτε ατομικά, είτε σε ομάδα υποστήριξης, η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε όσα σήμερα σας μοιάζουν σαν ανυπέρβλητα εμπόδια. Εμπιστευθείτε έναν ειδικό και προσπαθήστε να είστε συνεπείς προκειμένου

Επιμέλεια κειμένου: Φίλια Μητρομάρα – Δημοσιογράφος

______________________________

Ο Πάτροκλος Παπαδάκης

Είναι ψυχολόγος, μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου και του Ελληνικού Συλλόγου Επαγγελματιών Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού, επιστημονικός συνεργάτης σε περιοδικά του ομίλου των Αττικών Εκδόσεων (π.χ. Shape) και των περιοδικών ΓΥΝΑΙΚΑ και Glam και επιστημονικός σύμβουλος και συνεργάτης της δημοσιογράφου – παρουσιάστριας Βίκυς Χατζηβασιλείου στο site της Όμορφα Μυστικά. Τα τελευταία χρόνια είναι επόπτης πρακτικής άσκησης των φοιτητών ψυχολογίας του Παντείου Παν/μίου καθώς και εισηγητής στην εκπαίδευση νέων εθελοντών κοινωνικής πρόνοιας του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Επικοινωνία: [email protected], Tηλ.: +30 2109564594, +30 6944972063