Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας: Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ημερίδα για τον Κ. Π. ΚαβάφηΣύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας: Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ημερίδα για τον Κ. Π. Καβάφη

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ημερίδα αφιέρωμα στον ποιητή Κ. Π. Καβάφη που συνδιοργανώθηκε από το Σύνδεσμο Φιλολόγων ν. Λάρισας, το Τμήμα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Θεσσαλίας, το Γαλλικό Ινστιτούτο και το Μουσικό Σχολείο Λάρισας.

Το περιεχόμενο των εισηγήσεων κάλυψε ένα ευρύ φάσμα αναφορικά με τον Κ. Π. Καβάφη, ως προς τον ίδιο το δημιουργό, το ποιητικό του κείμενο, την αναγνωστική του πρόσληψη, αλλά και τη χρήση του έργου του (διδακτική, ιδεολογική και άλλη).

Η πρώτη εισήγηση του κ. Κώστα Οικονόμου επικέντρωσε στον σχολικό Καβάφη και στα ανθολογούμενα έργα του στα εγχειρίδια των Κειμένων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Μια τέτοια οπτική για την «υποδοχή» του ποιητή και τη σχολική αναπλαισίωση του έργου του, γεννά γόνιμα ερωτήματα και φωτίζει με πρωτότυπο τρόπο την επίσημη πρόσληψη του καβαφικού έργου διαχρονικά, ενώ παράλληλα δημιουργεί μια «γενεαλογία» των κυρίαρχων κάθε φορά αντιλήψεων αναφορικά με την «διδακτική καταλληλότητα» των λογοτεχνικών κειμένων.

Η δεύτερη εισήγηση του κ. Θωμά Μπεχλιβάνη και είχε τον τίτλο «Ιστορική ύλη και ποιητική δημιουργία». Ο κ. Μπεχλιβάνης επικέντρωσε στο εμπνευσμένο ποιητικό τέχνασμα του Κ. Π. Καβάφη, ο οποίος αντλεί το πρωτογενές υλικό του από την ιστορία, εστιάζοντας στην συγκεκριμένη κάθε φορά περίπτωση και αξιοποιώντας το «προσωπείο» (για να ακουστεί η δική του φωνή), αλλά και την απόσταση (για να επιτύχει την πολυσημία της ποιητικής του έκφρασης). Παράλληλα ο εισηγητής αξιοποιώντας τα παραπάνω, στράφηκε με το βλέμμα του δασκάλου στο ποίημα του Κ. Π. Καβάφη «Νέοι τῆς Σιδῶνος (400 μ.Χ)». Η διδακτική δοκιμή που βασίζεται στο παραπάνω ποίημα σκοπεύει ακριβώς να αναδείξει τους τρόπους με τους οποίους ο διάλογος που ανοίγει ο Κ. Π. Καβάφης ανάμεσα στην Ιστορία και την Ποίηση, μπορεί να γίνει μια γοητευτική εμπειρία για τους μαθητές, ώστε να νιώσουν ότι η εμπειρία αυτή τους αφορά, ότι σχετίζεται άμεσα με τις κρίσεις και τις αποφάσεις τους για τον εαυτό τους και τον κόσμο εντός του οποίου ζουν σήμερα.

Η τρίτη εισήγηση της κ. Πηνελόπης Τζιώκα επικέντρωσε στη φιλοσοφική διάσταση του καβαφικού έργου, επικεντρώνοντας στο γεγονός ότι ο Κ. Π. Καβάφης ασχολήθηκε επιμελώς και συνειδητά με το φιλοσοφικό στοχασμό, ενώ παράλληλα έγραψε και δοκίμιο για τη φιλοσοφία. Η παρουσίασή της συνοδεύτηκε από σύντομες ανιχνεύσεις του φιλοσοφικού υποστρώματος σε καβαφικά ποιήματα (κυρίως της σχολής σκέψης των στωικών) και επισήμανε τα σημεία όπου το συνειδητό ενδιαφέρον του ποιητή για τη φιλοσοφία είναι αναγνωρίσιμο στο ποιητικό του έργο.

Η τελευταία εισήγηση του κ. Δημήτρη Δημηρούλη, είχε τον πολυσήμαντο τίτλο «Η κρίση του Καβάφη», τίτλος που εκ πρώτης όψεως στήνει πολλαπλές γέφυρες με καταστάσεις της εποχής μας. Ο κ. Δημηρούλης ξεκινώντας από το δημιουργό, ο οποίος πορεύτηκε μέσα από μια διαδικασία συνεχούς κρίσης και ξεδιαλέγματος καθώς αναμετριόταν με την ποιητική πρώτη ύλη του, συνάντησε τον αναγνώστη που είναι υποχρεωμένος να σχεδιάσει τη δική του διαδρομή απέναντι στο ποιητικό αποτέλεσμα της καβαφικής κρίσης, να περάσει δοκιμασίες, να καταλήξει σε αποφάσεις, να διακινδυνεύσει μια στάση. Τέλος ο κ. Δημηρούλης προσέφερε στο κοινό μια σειρά από γόνιμα και ανοιχτά ερωτήματα όπως: πώς μιλά ο ποιητής πρωθύστερα για τη δική μας κρίση; Μας βοηθά άραγε η ανάγνωσή του να σκεφτούμε, να ξεκαθαρίσουμε το πεδίο, να διαλέξουμε, και τελικά να αποφασίσουμε; Μπορεί η ποίηση να γίνει οδηγός στη διαδικασία της κρίσης και όχημα αυτογνωσίας;