«Ε ΡΕ γαλάζια εκπαίδευση!» του Δήμου Χλωπτσιούδη«Ε ΡΕ γαλάζια εκπαίδευση!»

Γράφει ο Δήμος Χλωπτσιούδης

Γράφαμε τις προάλλες για τη φαουστική εκπαίδευση που μας επιβλήθηκε στο όνομα των αριθμών… Βέβαια, εκτός από τους ΟΤΑ, την Παιδεία και την Υγεία (όλα όσα δηλαδή συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με το Κράτος Πρόνοιας) λίγα υπουργεία δέχτηκαν τόσες μειώσεις υπέρ των αριθμών. Ουσιαστικά, φαίνεται πώς οι αριθμοί είναι επιλεκτικοί πολιτικά κατά συγκεκριμένων κοινωνικών δράσεων και προς συγκεκριμένα υπουργεία…

Τα όσα παρακολουθούμε να ξετυλίγονται αυτές τις μέρες στο Υπουργείο Παιδείας δεν έχουν προηγούμενο. Ρουσφέτια, μαγικά για τις μειώσεις ή αυξήσεις λειτουργικών κενών ανάλογα με τις εκλογικές ανάγκες, αδιαφορία για οικογένειες με βαρύτατα προβλήματα υγείας έδιναν κι έπαιρναν και κάθε μέρα νέα τραγικά περιστατικά…  Ωστόσο, κανείς δεν ήθελε να φανταστεί την επιστροφή μιας εκπαιδευτικής ΕΡΕ… Ποτέ άλλοτε το «διαφανές» δημιούργημα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ δεν είδε τόσες λαθροχειρίες σε σχολικά κενά.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τα κενά ανάλογα με την ύπαρξη υφυπουργών ή όχι σε νομούς αυξομειώνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να καλύψουν τις ανάγκες αποσπάσεων και διορισμών αναπληρωτών. Άλλα κενά εκπαιδευτικών δίνουν οι διορισμένες διευθύνσεις στις 3 του Σεπτέμβρη, άλλα κενά δύο μέρες και εντελώς διαφορετικά στις 6 Σεπτεμβρίου. Ενώ τα κενά στις αρχές του Σεπτέμβρη ξεπερνούσαν τις 5000 με κάποιο μαγικό τρόπο μειώθηκαν στα 1200 (όσες και οι πιστώσεις που επιτρέπει η λιτότητα σε αναπληρωτές).

Ενώ ορισμένες περιοχές εμφανίζουν μόλις 10 κενά (Β΄ Θεσσαλονίκης) ξαφνικά μεταφέρονται εκεί 102 (!!!) αποσπασμένοι (η πληροφορία ότι οι αποσπάσεις ήταν χορηγία του Gioulekas Travel δεν επιβεβαιώθηκε), ενώ περιοχή (Εύβοια) βρέθηκε με περισσότερα κενά από όλη τη Μακεδονία, τη Θράκη και τη Θεσσαλία αθροιστικά (η πληροφορία ότι τα πολλά κενά οφείλονται στις εκεί υποψηφιότητες υπουργού και υφυπουργού της Κυβέρνησης ελέγχεται ακόμα για την αξιοπιστία της).

Τη στιγμή που ψηφίζεται νέος νόμος που ρυθμίζει το σύνολο της εκπαιδευτικής δραστηριότητας (Νέο Λύκειο, Νέα Τεχνική κι Επαγγελματική Εκπαίδευση και σωρός άλλων διατάξεων), το Υπουργείο σκάβει για την ταφόπλακα της διαδικασίας επιλογής προσωπικού, της μόνης πανεπιστημιακούς εκπαίδευσης ως ελάχιστο και της παραδοσιακά πιο διαφανούς.  Παράλληλα, αυτή την εβδομάδα μπαίνει το σάβανο στη λειτουργικότητα των ίδιων των σχολικών μονάδων.

Εκατοντάδες σχολεία καλούνται να λειτουργήσουν με κενά, χωρίς ειδικότητες ή με προσωρινή τοποθέτηση εκπαιδευτικών και χωρίς να είναι δυνατή η σύνταξη ενός ωρολόγιου σχολικού προγράμματος (παραδοσιακά ήταν έτοιμο το Νοέμβρη, αλλά λόγω των κενών, της μη πρόσληψης ωρομισθίων και του επιπλέον δίωρου στη δευτεροβάθμια, προβλέπεται να φτάσουμε το Δεκέμβρη ή αργότερα για να οριστικοποιηθεί).

Στόχος του Υπουργείου είναι να λειτουργήσουν τμήματα με περισσότερους μαθητές σε όλες τις βαθμίδες και να καλυφθούν τα κενά με ωρομίσθιους ή κι ας μη λειτουργήσουν καθόλου εκπαιδευτικές μονάδες (ολοήμερα ή σχολεία υπαίθρου με λίγους μαθητές).

Την ίδια όμως στιγμή, οι γονείς -παγωμένοι από τόσα χτυπήματα- αδυνατούν/φοβούνται να αντιδράσσουν και υποτάσσονται στη διάλυση της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Δεν κατανοούν ούτε τη βαρύτητα των λειτουργικών προβλημάτων που θα επηρεάσουν πρώτα τα δικά τους παιδιά και θεωρούν το όλο πρόβλημα ως ζήτημα των δασκάλων. Ακόμα κι οι γονείς που πλήττονται άμεσα (καταργήσεις κατευθύνσεων, μη λειτουργία ολοήμερων σχολείων κλπ), δεν προσπαθούν καν να πλησιάσουν τους εκπαιδευτικούς και να κινητοποιηθούν από κοινού.

Δεν έχουν αντιληφθεί ότι η νέα παιδεία είναι παιδεία που κοστίζει ακριβότερα, παιδεία που δεν οδηγεί ούτε σε γνώση ούτε σε κάποια κατεύθυνση, αλλά μόνο σε ένα κουρελόχαρτο (απολυτήριο λυκείου) το οποίο θα πληρώνουν κάθε χρόνο και ακριβότερα λόγω των ημιπανελλαδικών εξετάσεων.

Και σε ανάλογη λογική και οι εκπαιδευτικοί. Μεγάλη είναι η μάζα που απέχει από συνελεύσεις, πολλοί είναι εκείνοι που δε συμμετέχουν θεωρώντας ότι δεν απειλούνται/κινδυνεύουν ή και που έχουν ταυτιστεί τελικά με την ακολουθούμενη πολιτική. Το γεγονός ότι το πρωί κλήθηκαν εκπαιδευτικοί να παρουσιαστούν ως αναπληρωτές και το απόγευμα τους είπαν ότι οι πίνακες ήταν λάθος είναι ενδεικτικό μιας πρωτοφανούς προχειρότητας. Το ότι εκπαιδευτικοί με σοβαρά προβλήματα δεν πήραν αποσπάσεις, είναι ενδεικτικό του πώς κινούνται οι διαδικασίες. Το ότι αναπληρωτές διορίστηκαν σε όλη τη Νότια Ελλάδα (πλην Αχαΐας, Θεσσαλίας, Μακεδονίας και Θράκης όπου πήγαν μονοψήφιοι αριθμοί) είναι ενδεικτικό της κατάντιας.

Ο αγώνας για ένα εξορθολογισμένο εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί αδήριτη ανάγκη. Γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουν από κοινού να διεκδικήσουν ένα διαφορετικό μοντέλο εκπαίδευσης με βάσει τις ανάγκες του μαθητή και την απαίτηση για καλλιέργεια της κριτικής του δεξιότητας. Το παλαιό μοντέλο σίγουρα δεν είναι το καλύτερο και οφείλει να αλλαχθεί το συντομότερο δυνατόν καλύπτοντας τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Το μοντέλο που επιβάλλει η σημερινή φαουστική εκπαίδευση λειτουργεί διαλυτικά για την κοινωνία. Μόνο της μέλημα είναι οι αριθμοί…

 

Δείτε επίσης: Άρθρα και εκπαιδευτικά βοηθήματα του Δήμου Χλωπτσιούδη.

 

 Ο Δήμος Χλωπτσιούδης 

Σπούδασε Ιστορία και εργάζεται ως φιλόλογος.

Έχει συγγράψει ιστορικές και κοινωνικές μελέτες. Άρθρα του δημοσιεύτηκαν στα Ενθέματα της Κυριακάτικης Αυγής, στο tvxs.gr, το protagon.gr, το eklogika.gr, το schooltime.gr και αλλού.

Έχει εκδώσει το πολιτικό δοκίμιο «η δημαγωγία της δημοκρατίας» (2009), τη μελέτη «Τοπική Αυτοδιοίκηση, προοπτικές ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών» (2011), τη συλλογή δοκιμίων «7 δοκίμια» (2013) και την ποιητική συλλογή «η οργή της πεταλούδας» (2013)