«326 λέξεις για το πανελλαδικό φασόν της έκθεσης» του Βασίλη Συμεωνίδη«326 λέξεις για το πανελλαδικό φασόν της έκθεσης»

Γράφει ο Βασίλης Συμεωνίδης

Πολλή συζήτηση γίνεται κάθε χρόνο σχετικά με το μάθημα της έκθεσης στις πανελλαδικές. Άλλοτε είναι τεχνικά θέματα, όπως η απόφαση να μειωθούν από 50 σε 40 οι μονάδες αξιολόγησης της παραγωγής λόγου και η παραχώρηση περισσότερων μονάδων στις ασκήσεις· όπως η θέσπιση, κατάργηση, επαναφορά της βάσης του 10. Συχνά πρόκειται για τη βαθμολόγηση και της αξιοπιστία της, όπως έγινε σε μεγάλο βαθμό φέτος. Πάντα αφορά το θέμα και το κείμενο, πράγματα για τα οποία όλοι έχουν άποψη… και καλώς! Αυτό είναι ένα από τα ενδιαφέροντα σημεία αυτού του μαθήματος: όλοι έχουν και δικαιούνται να έχουν άποψη, και το ξέρουν. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τα υπόλοιπα μαθήματα, αλλά… δεν το ξέρουν!

Όμως, όλα αυτά είναι και θα συνεχίσουν να είναι τεχνικά ζητήματα, «ανούσια». Οι πανελλαδικές βασίζονται στη λογική του στατιστικού σφάλματος… και η ουσία παραμένει αναλλοίωτη: αν και λέγονται εξετάσεις είναι περισσότερο διαγωνισμός. Δηλαδή έχουν σκοπό την επιλογή των καλύτερων, άσχετα με το επίπεδο τους, άσχετα με το κριτήριο ως προς το οποίο είναι καλύτεροι…

Για να επανέρθω στο ζήτημα για το μάθημα της Έκθεσης, η ουσία επίσης, σ’ έναν βαθμό, είναι η ποιότητα των πανομοιότυπων γραπτών που εξαναγκαστικά παράγονται από τους μαθητές. Πρόκειται για πανελλαδικό φασόν που αποδεικνύει ότι το κόπυ-πέιστ υπήρξε επινόηση πριν από τους υπολογιστές. Πρόκειται για την πιο άκριτη αναπαραγωγή, σε βαθμό που επιβραβεύεται και η αναπαραγωγή της γενικόλογης ασάφειας, του παράλογου, του ατεκμηρίωτου. Όπως έγινε και φέτος (2013) όταν οι μαθητές ανέπτυξαν «σε μία παράγραφο 100 έως 120 λέξεων το περιεχόμενο του αποσπάσματος που ακολουθεί: ‘‘…όσο η επικοινωνία […] πυκνώνει με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα, τόσο η μοναξιά μας, η ανθρώπινη, μεγαλώνει και η αποξένωση κυριαρχεί’’. Αυτό είναι το φιλολογικό ζήτημα που θα πρέπει δημοσίως να συζητηθεί.

Βέβαια φέτος το σημαντικότερο ήταν η ψυχική υγεία των μαθητών, και αυτή διασφαλίστηκε με την ‘‘ομαλή’’ διεξαγωγή του διαγωνισμού χάρη στην επιστράτευση των καθηγητών τους. Και η ομαλότητα δεν σηκώνει διαφωνίες για την γραμμή παραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας.

 

Τα άρθρα του κ. Βασίλη Συμεωνίδη διατίθενται, πλην ειδικής αναφοράς, με άδεια Creative Commons (Αναφορά δημιουργού-ιστοχώρου δημοσίευσης-άδειας διανομής, παροχή ενεργού συνδέσμου στο αρχικό άρθρο, μη εμπορική χρήση, όχι παράγωγα έργα). Δείτε περισσότερα άρθρα του κ. Βασίλη Συμεωνίδη στη στήλη μας «Με λίγες λέξεις» του Βασίλη Συμεωνίδη.

 

Ο Βασίλης Συμεωνίδης

Ζει στη Δράμα και δουλεύει στη δημόσια μέση εκπαίδευση. Συχνάζει συστηματικά στο προσωπικό σάιτ simeonidis.mysch.gr όπου και κοινοποιεί το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιεί στη διδασκαλία. Βέβαια τριγυρνά κουβεντιάζοντας και σε άλλα μονοπάτια του Ίντερνετ.