«532 λέξεις με αφορμή τα εκπαιδευτικά γεγονότα του Μάη 2013» του Βασίλη Συμεωνίδη«532 λέξεις με αφορμή τα εκπαιδευτικά γεγονότα του Μάη 2013»

Γράφει ο Βασίλης Συμεωνίδης

Επειδή το τελευταίο διάστημα το ζήτημα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η συζητούμενη απεργία έγινε κεντρικό θέμα συζήτησης διαβάσαμε και πλήθος δημοσιεύματα, θα ‘θελα να καταθέσω μιαν άλλην οπτική μεταθέτοντας το ζήτημα στην ουσία σ’ ό,τι θεωρώ ουσιαστικότερο. Σκοπός του κειμένου δεν είναι να αναιρέσει ή να σχολιάσει σημεία δημοσιευμάτων σε πολλά απ’ τα οποία μπορεί να αναγνωρίσει καθένας ότι υπάρχει άγνοια, εμπάθεια και λογικά άλματα. Όσα ακολουθούν δεν απευθύνονται στην κοινή γνώμη ενγέγει. Απευθύνονται στον κάθε αναγνώστη ξεχωριστά ως σκεφτόμενο πολίτη.

Προφανώς και δεν έχουμε ένα σχολείο έτσι όπως θα το θέλαμε. Ωστόσο, το σχολείο γίνεται χειρότερο, επειδή μια σειρά μέτρα το υποβαθμίζουν και απαξιώνουν όλο και περισσότερο όσους δουλεύουν εκεί. Ας μην μπούμε σε «κουραστικές» λεπτομέρειες, παρά μόνο ας παρατεθούν επιγραμματικά ορισμένα ερωτήματα σε προσωπικό ύφος.

1ο ερώτημα: νομίζεις ότι οι φορείς της εκπαιδευτικής πολιτικής και όσοι τους στηρίζουν έμμεσα και άμεσα ενδιαφέρονται για τον μαθητή περισσότερο απ’ ότι οι καθηγητές του σχολείου; Αν η απάντηση είναι «ναι» δεν χρειάζεται να συνεχίσεις την ανάγνωση.

2ο ερώτημα: όλα τα χρόνια της μαθητικής εμπειρίας προφανώς θα συνάντησες κάποιον καθηγητή (έστω έναν από τους τόσους) που εκτίμησες. Νομίζεις ότι όσα γίνονται τελευταία στηρίζουν αυτόν τον καθηγητή; Φέρε τον στον νου σου και απάντησε. Αν η απάντηση είναι «ναι» δεν χρειάζεται να συνεχίσεις την ανάγνωση.

3ο ερώτημα: νομίζεις ότι επειδή υπάρχουν απολύσεις, άθλια αμειβόμενοι εργαζόμενοι και άνεργοι θα πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι και να μην μιλάμε; Αν η απάντηση είναι «ναι» δεν χρειάζεται να συνεχίσεις την ανάγνωση.

4ο ερώτημα: νομίζεις ότι «όλοι είναι ίδιοι» και συνεπώς έχουν όλοι την ίδια ευθύνη άσχετα με το ποιοι συγκεκριμένα κυβερνούν τόσες δεκαετίες και ποιοι συγκεκριμένα ωφεληθήκαν από τις δοσοληψίες τους με τους κρατούντες; Αν η απάντηση είναι «ναι»…

5ο ερώτημα: νομίζεις ότι οι μαθητές έρχονται με τις ίδιες ανάγκες στο σχολείο και οι καθηγητές πρέπει να τους αντιμετωπίζουν με τον ίδιο τρόπο ανεξάρτητα από τις ιδιαιτερότητές τους; Αν η απάντηση είναι «ναι»…

6ο ερώτημα: νομίζεις ότι η κύρια ουσία της εκπαίδευσης είναι τα διαγωνίσματα, οι εξετάσεις και οι βαθμοί που παίρνει ο μαθητής; Αν η απάντηση είναι «ναι»…

7ο ερώτημα: νομίζεις ότι το σχολείο και ο εκπαιδευτικός περιορίζονται στην διαπεραίωση της διδακτέας ύλης; Αν η απάντηση είναι «ναι»…

8ο ερώτημα: νομίζεις ότι η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι ανεξάρτητη από την κατάσταση στην αίθουσα διδασκαλίας, από τα σχολικά βιβλία, από τα Αναλυτικά Προγράμματα, από το ωρολόγιο πρόγραμμα και τα εφτάωρα καθήλωσης των μαθητών στα θρανία; Αν απάντηση η είναι «ναι»…

Τέλος, 9ο ερώτημα, νομίζεις ότι εσύ σαν εργαζόμενος είσαι εξορισμού καλύτερος απ΄ ότι οι καθηγητές στη δουλειά τους; Νομίζεις ότι πράττεις εξορισμού καλύτερα σαν γονιός, συγγενής ή ό,τι άλλο, απέναντι στους έφηβους απ’ ό,τι πράττει ο εκπαιδευτικός;

Αν έφτασες την ανάγνωση ως εδώ, ίσως θέλεις να διαβάσεις δυο πράγματα ακόμα.

Έχουμε ανάγκη και θέλουμε ένα σχολείο χαράς, δημιουργικότητας και μάθησης.

Έχουμε ανάγκη και θέλουμε ένα σχολείο με σαφείς εκπαιδευτικούς και μαθησιακούς στόχους ανάλογους με τους εφήβους και τις ανάγκες του;

Έχουμε ανάγκη και θέλουμε το Λύκειο ανεξάρτητο από την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Έχουμε ανάγκη και θέλουμε τη συνεργασία των γονιών και των κηδεμόνων για να δουλέψουμε με τον καλύτερο τρόπο προς το συμφέρον των μαθητών.

Αν μπόρεσες και διάβασες αυτό το κείμενο, σκέψου ποιον θα πρέπει να ευχαριστήσεις.

 

Τα άρθρα του κ. Βασίλη Συμεωνίδη διατίθενται, πλην ειδικής αναφοράς, με άδεια Creative Commons (Αναφορά δημιουργού-ιστοχώρου δημοσίευσης-άδειας διανομής, παροχή ενεργού συνδέσμου στο αρχικό άρθρο, μη εμπορική χρήση, όχι παράγωγα έργα). Δείτε περισσότερα άρθρα του κ. Βασίλη Συμεωνίδη στη στήλη μας «Με λίγες λέξεις» του Βασίλη Συμεωνίδη.

 

Ο Βασίλης Συμεωνίδης

Ζει στη Δράμα και δουλεύει στη δημόσια μέση εκπαίδευση. Συχνάζει συστηματικά στο προσωπικό σάιτ simeonidis.mysch.gr όπου και κοινοποιεί το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιεί στη διδασκαλία. Βέβαια τριγυρνά κουβεντιάζοντας και σε άλλα μονοπάτια του Ίντερνετ.