Έκφραση – Έκθεση Α΄ Λυκείου: Διαγώνισμα 2οΔιαγώνισμα 2, Έκφραση – Έκθεση Α΄ Λυκείου

Τι συμβαίνει με τους νέους;

«Επαναστάτες χωρίς αιτία» ή επαναστάτες με αιτία; Άδολοι και αγνοί οραματιστές ή οργισμένοι χούλιγκαν; Αδιάφοροι εκμεταλλευτές της καλοσύνης των μεγαλυτέρων ή οι μόνοι που ενδιαφέρονται για μια καλύτερη κοινωνία;

Προσπαθώντας να προσεγγίσουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων δεν αποφεύγουμε, πολλές φορές, τον κίνδυνο των απλουστεύσεων και των σχηματοποιήσεων. Άλλοτε οι κρίσεις μας είναι εξαιρετικά θετικές και άλλοτε τελείως αρνητικές. Ίσως αυτό να συμβαίνει γιατί η συμπεριφορά των νέων είναι «απρόβλεπτη» ή ίσως γιατί ξεχνάμε πως οι νέοι είναι παιδιά των γονιών τους και μιας αντιφατικής κοινωνίας, η οποία άλλοτε τροφοδοτεί τις απογοητεύσεις τους και άλλοτε πυροδοτεί τον ενθουσιασμό τους.

Το ενδιαφέρον πάντως κάθε κοινωνίας για τους νέους της είναι εύλογο και φυσικό αφού η νέα γενιά αποτελεί το μέλλον της. Γι’ αυτό και μια σειρά θεσμών (οικογένεια, σχολείο, κ.α.) απευθύνεται με ιδιαίτερα μέσα στη νεολαία έτσι ώστε αυτή να διαμορφώσει αξίες και στάση ζωής, που να είναι ομόλογες με το κυρίαρχο «χρώμα» και πνεύμα αυτής της κοινωνίας.

Η νεολαία ως ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα έχει ορισμένα χαρακτηριστικά που τη διαφοροποιούν από τις άλλες. Ορισμένα από αυτά τροφοδοτούνται και από τη νεαρή ηλικία. Οι νέοι έχουν μεγαλύτερα αποθέματα ενεργητικότητας που περιμένουν την εκτόνωσή τους. Έχουν πιο έντονες, ρωμαλέες, σθεναρές εκδηλώσεις ζωής. Τα συναισθηματικά, αμφισβητησιακά στοιχεία τους βρίσκονται σε πλήρη φόρτιση.

Η αρχική αποδοχή των διαθέσεων και θέσεων των μεγαλυτέρων (αρχικά των γονέων) δίνει τη θέση της στην άρνησή τους τη στιγμή μάλιστα που συνειδητοποιούν ότι ο κόσμος είναι διαφορετικός από εκείνον που περιγράφουν «της γιαγιάς τα παραμύθια» ή τα σχολικά βιβλία. Η άρνηση του νέου συνοδεύεται με δράση ποικίλων και διαφορετικών προσανατολισμών, στόχων και εκδηλώσεων. Κοινή βάση πάντως αποτελεί η αμφισβήτηση των παραδοσιακών θεσμών, αξιών και κανόνων ζωής.

Ένα άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των νέων είναι η αστάθεια που αφορά και την κοινωνική τους θέση και τις απόψεις τους. Αυτή η αστάθεια ενισχύεται από την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων για τη ζωή.

Αιμιλία Καραλή

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

1. Να επιβεβαιώσετε ή να απορρίψετε το περιεχόμενο των παρακάτω προτάσεων και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας παραθέτοντας το χωρίο του κειμένου που σας οδήγησε σ’ αυτή την επιλογή.

α. Πολλές φορές οι μεγαλύτεροι είναι απόλυτοι στις κρίσεις τους για τους νέους.

Σωστό Λάθος

Γιατί σύμφωνα με το κείμενο:____________________­­­­_________

_________________________________________________________

β. Η κοινωνία είναι συνυπεύθυνη για την αντιφατική συμπεριφορά των νέων.

Σωστό Λάθος

Γιατί σύμφωνα με το κείμενο:_________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

γ. Οι κοινωνικοί θεσμοί νοθεύουν τις νεανικές αξίες με σκοπό να τις κάνουν ίδιες μ’ αυτές της κοινωνίας των μεγάλων.

Σωστό Λάθος

Γιατί σύμφωνα με το κείμενο:_________________________________

___________________________________________________________

2. Να επιλέξετε τις σωστές σημασίες για κάθε υπογραμμισμένη λέξη.

Άδολοι οραματιστές, σημαίνει:

α. αδούλωτοι

β. ειλικρινείς

γ. αδάμαστοι

δ. σκληροί

…παιδιά μιας αντιφατικής κοινωνίας, σημαίνει:

α. μιας κοινωνίας γεμάτης διαφωνίες

β. μιας κοινωνίας αντιδραστικών φαινομένων

γ. μιας κοινωνίας αλληλοαναιρούμενων φαινομένων

δ. μιας κοινωνίας γεμάτης αντιρρήσεις

…έχουν σθεναρές εκδηλώσεις…σημαίνει ότι:

α. είναι ασθενείς οι αντιδράσεις τους

β. είναι βίαιοι στη συμπεριφορά τους

γ. είναι δυναμικοί στις εκδηλώσεις τους

δ. είναι παρορμητικοί στις εκδηλώσεις τους

3. Ποιοι είναι σύμφωνα με το κείμενο οι δύο βασικοί λόγοι που οδηγούν τους νέους σε έντονες αντιδράσεις; Να απαντήσετε με τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια και πληρότητα σε μια όσο το δυνατόν πιο σύντομη περίοδο.

4. Να παρουσιάσετε το περιεχόμενο του κειμένου στην τάξη σας σε μία περίληψη που θα κυμαίνεται στις 100 λέξεις περίπου.

5. Υποθέστε ότι διαβάσατε σε κάποια εφημερίδα ότι οι σύγχρονοι έφηβοι δεν έχουν κανένα λόγο να αντιδρούν μια που είναι μάλλον βολεμένοι και απολαμβάνουν πλέον όλα τα αγαθά που οι προηγούμενες γενιές είχαν στερηθεί. Αποφασίζετε, λοιπόν, να γράψετε μια απαντητική επιστολή προς την εφημερίδα όπου παραθέτετε κάποιους κοινωνικούς, ανθρωπιστικούς, πολιτικούς, εκπαιδευτικούς ή άλλους λόγους που δικαιολογούν την επαναστατικότητα των νέων και τη διάθεσή τους να αλλάξουν τον κόσμο ακόμη και σήμερα. (300-350 λέξεις)

 

Πηγή: φιλολογικό…Δράμα

Άδειες: Το εκπαιδευτικό υλικό δημοσιεύεται στο schooltime.gr με την άδεια του δικτυακού τόπου «φιλολογικό…Δράμα».

 

 Σημείωση: Το εκπαιδευτικό υλικό είναι μια ευγενική παραχώρηση στη σελίδα μας του δικτυακού τόπου «φιλολογικό…Δράμα». Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον υπεύθυνο λειτουργίας του, κ. Σωτήρη Γκαρμπούνη.