«436 λέξεις για λεπτομέρειες της εκπαιδευτικής πραγματικότητας» του Βασίλη Συμεωνίδη«436 λέξεις για λεπτομέρειες της εκπαιδευτικής πραγματικότητας»

Γράφει ο Βασίλης Συμεωνίδης

Το τελευταίο χρονικό διάστημα όλα τα ζητήματα έχουν μετατοπιστεί στην οικονομική πτυχή τους, καλύπτονται από τη σκιά της οικονομίας. Έτσι η κρίση γίνεται ευκαιρία για την αποδόμηση της εκπαίδευσης και κάποια πράγματα δεν βρήκαν τη σημασία που θα είχαν σε άλλες συγκυρίες, επειδή δεν σχετίζονται άμεσα με την οικονομία, αλλά με την ιδεολογική ηγεμονία.

Για πρώτη φορά τον Ιούνιο 2012 το υπουργείο παιδείας περιλάμβανε στα «στατιστικά των γραπτών βαθμολογιών Πανελλαδικών Εξετάσεων» και αρχείο με τον μέσο όρο βαθμού πρόσβασης κατά διεύθυνση και κατά κατεύθυνση. Δηλαδή, στοιχεία που επιτρέπουν την ιεραρχική κατάταξη των εκπαιδευτικών περιοχών σύμφωνα με τη βαθμολόγηση των μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι συγκρίσεις αναπόφευκτες, όπως και τα ερωτηματικά. Τι διαφοροποιεί τις επιδόσεις των μαθητών θεωρητικής κατεύθυνσης που τελειώνουν το σχολείο στη Λάρισα, στη Ζάκυνθο και στην Ευρυτανία, που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις, από τους μαθητές των Γρεβενών, της Πέλλας και της Δράμας, που βρίσκονται χαμηλά στην κατάταξη; Το ερώτημα δεν τέθηκε επισήμως.

Επισήμως, για πρώτη φορά η φετινή σχολική χρονιά άρχισε από τα μέσα Ιουλίου. Προφανώς ήταν κάτι που γίνεται άτυπα από χρόνια, εφόσον οι τελειόφοιτοι μαθητές ξεκινούν την προετοιμασία τους από το καλοκαίρι… Όμως, αυτήν τη φορά το υπουργείο προνόησε και η εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων ορίστηκε από τις 18 Ιουλίου, έναν μήνα μετά τις εκλογές του Ιουνίου, σχεδόν δυο μήνες πριν χτυπήσει το σχολικό κουδούνι. Το μήνυμα προς τους υποψηφίους ήταν σαφές και επίσημο: ξεκινήστε. Έτσι, πήραν φέτος το δρόμο τους το άγχος των μαθητών, η ευθύνη των κηδεμόνων, η έναρξη της ιδιωτικής φροντίδας και η απαξίωση της δημόσιας μέριμνας. Το γερασμένο άλογο του πανελλαδικού διαγωνισμού σέρνει το σκουριασμένο κάρο της εκπαίδευσης.

Έναν μήνα μετά, 17 Αυγούστου 2012, έχουμε τη  «συγκρότηση επιτροπής για την κατάθεση πρότασης για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του έργου του εκπαιδευτικού». Ίσως θα μπορούσε κάποιος να επαινέσει την προνοητικότητα και την οργάνωση των υπηρεσιών. Φαίνεται πως ξέρουν τι κάνουν: φροντίζουν για τους μηχανισμούς καθήλωσης και ελέγχου.

Αντίθετα, την ίδια στιγμή δεν υπήρξε η ανάλογη έγνοια και εκκρεμούσαν τα Αναλυτικά Προγράμματα για τη Β΄ Λυκείου. Ή μάλλον, όπως αποδείχτηκε, εκκρεμούσε η ακύρωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων της Α΄ Λυκείου, που ίσχυσαν την προηγούμενη χρονιά στα φιλολογικά μαθήματα. Τα σχολεία άνοιξαν στις 11 Σεπτεμβρίου και τα προβλήματα περίσσευαν· ποιος νοιάζεται για τέτοιες λεπτομέρειες, όταν τα παιδιά είναι μέσα στις αίθουσες… Στις 19 Σεπτεμβρίου εκδόθηκε η εγκύκλιος για τα μαθήματα της Β΄ και Γ΄ λυκείου. Στις 28 ήρθαν και οι οδηγίες που ακυρώνουν τα περσινά – «νέα» – Προγράμματα Σπουδών.

Κάπως έτσι ξεκίνησε η σχολική χρονιά και φτάνει ανεπαισθήτως στο μέσο της με φημολογίες, παλινωδίες και αιφνιδιασμούς που επιβεβαιώνουν ότι η προχειρότητα αφορά την ουσία και ο σχεδιασμός την ολοκληρωτική απορρύθμιση.

(δημοσιεύτηκε στο «Παιδεία και Κοινωνία», ένθετο της Αυγής 3/2/2013)

 

Τα άρθρα του κ. Βασίλη Συμεωνίδη διατίθενται, πλην ειδικής αναφοράς, με άδεια Creative Commons (Αναφορά δημιουργού-ιστοχώρου δημοσίευσης-άδειας διανομής, παροχή ενεργού συνδέσμου στο αρχικό άρθρο, μη εμπορική χρήση, όχι παράγωγα έργα). Δείτε περισσότερα άρθρα του κ. Βασίλη Συμεωνίδη στη στήλη μας «Με λίγες λέξεις» του Βασίλη Συμεωνίδη.

 

Ο Βασίλης Συμεωνίδης

Ζει στη Δράμα και δουλεύει στη δημόσια μέση εκπαίδευση. Συχνάζει συστηματικά στο προσωπικό σάιτ simeonidis.mysch.gr όπου και κοινοποιεί το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιεί στη διδασκαλία. Βέβαια τριγυρνά κουβεντιάζοντας και σε άλλα μονοπάτια του Ίντερνετ.