«Αρχαία Ελληνικά κείμενα από μετάφραση (Γυμνάσιο), γράφω καλά στο διαγώνισμα» της Μαρίας Αθανασίου

Αρχαία Ελληνικά κείμενα από μετάφραση (Γυμνάσιο), γράφω καλά στο διαγώνισμα

Της Μαρίας Αθανασίου*

Πριν πάω να γράψω το διαγώνισμα, πρέπει να έχω κάνει τα εξής:

1. Να έχω διαβάσει την εισαγωγή.

2. Να έχω διαβάσει και να έχω κατανοήσει το κείμενο.

3. Να μπορώ να κάνω την περίληψή του.

4. Να ξέρω να το χωρίζω σε ενότητες και να βάζω πλαγιότιτλους.

5. Να έχω διαβάσει τα σχόλια του βιβλίου.

6. Να μπορώ να χαρακτηρίζω τα βασικά πρόσωπα και να γράφω τα συναισθήματά τους.

7. Να είμαι σε θέση να εντοπίζω τα στοιχεία πολιτισμού και να σχολιάζω τις αξίες, τα ήθη και τα έθιμα.

8. Να βρίσκω τα σχήματα λόγου (παρομοιώσεις, μεταφορές), τις προοικονομίες, τις επιβραδύνσεις, τις αποστροφές, τις ειρωνείες, την αντίθεση είναι / φαίνεσθαι και τις εικόνες.

9. Να ξέρω τους αφηγηματικούς τρόπους του κειμένου (αφήγηση, διάλογος, περιγραφή).

Τα Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση είναι η Οδύσσεια, η Ιλιάδα και η Ελένη.

Όταν γράφω το διαγώνισμα, είμαι συγκεντρωμένος/η στο γραπτό μου, διαβάζω καλά τις εκφωνήσεις και απαντώ μόνο σε ό,τι μου ζητείται. Δεν αφήνω κανένα ερώτημα αναπάντητο και στο τέλος ξαναελέγχω το γραπτό μου. Προσέχω αυτό που γράφω να είναι κατανοητό στους άλλους και να βγάζει νόημα!!!Εύκολο διαγώνισμα!Με λίγο διάβασμα και προσοχή μπορώ να τα πάω περίφημα!Το κλειδί είναι η κατανόηση του κειμένου.Καλή επιτυχία!!!

Οδηγίες για την αξιολόγηση του μαθήματος

Υπενθύμιση: Η δομή του διαγωνίσματος μπορεί να είναι λίγο διαφορετική σύμφωνα με τη βούληση του καθηγητή.

Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από μετάφραση:

Δίνεται διδαγμένο κείμενο (20-30 στίχων) σε φωτοτυπία και οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε τέσσερις ερωτήσεις :

Ερώτηση 1η. Αφορά το γραμματειακό είδος και το συγγραφέα του κειμένου την εποχή και το έργο του συγγραφέα). Η ερώτηση βαθμολογείται με τέσσερις (4) μονάδες.

Ερώτηση 2η. Αφορά το περιεχόμενο του κειμένου που εξετάζεται (κατανόηση ή σύντομη αποτίμηση φράσεων ή τμημάτων του κειμένου ή διερεύνηση θεμάτων- προβλημάτων ή περίληψη). Η ερώτηση βαθμολογείται με τέσσερις (4) μονάδες.

Ερώτηση 3η. Αφορά τη δομή του κειμένου και μπορεί να αναλύεται σε δύε ισοδύναμα υποερωτήματα. όπως :

α. Χωρισμός σε μικρότερες ενότητες με κριτήρια αφηγηματικά η θεματικά και απόδοση πλαγιότιτλων.

β. Εντοπισμός και αξιολόγηση του ρόλου των εκφραστικών -τρόπων .αφηγηματικής και περιγραφικής τεχνικής :

– οπτική της αφήγησης (πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη, μικτή)

– διάλογο, μονόλογος, ειρωνεία, σχόλιο

– λειτουργία του χρόνου (προοικονομίες και επιβραδύνσεις)

– σχήματα λόγου (παρομοίωση, μεταφορά κ.α)

Η ερώτηση βαθμολογείται με έξη (6) μονάδες (3+3).

Ερώτηση 4η. Μπορεί να αναλύεται σε δύο ισοδύναμα υποερωτήματα που αναφέρονται

α) σε χαρακτηρισμούς προσώπων (στάσεις, σκέψεις, δράσεις, συναισθήματα. αξίες, ιδέες, συμπεριφορά των προσώπων του κειμένου και αντίκτυπος στα άλλα κειμενικά πρόσωπα).

β) σε συγκέντρωση, ταξινόμηση και αξιολόγηση στοιχείων του πολιτισμού που εντοπίζονται στο κείμενο (θεσμοί, ήθη και έθιμα, αξίες, ιδέες, οικονομία, υλικά αγαθά, κ.α.) ή στη σύγκριση ενός παράλληλου κειμένου με το κύριο κείμενο όσον αφορά ιδέες, αξίες ή στάσεις και συμπεριφορά προσώπων που εντοπίζονται σ` αυτά. Η σύγκριση μπορεί να ζητηθεί μόνο στη Γ` τάξη Γυμνασίου, όπου οι μαθητές/τριες καλούνται να μελετήσουν τα κείμενα και να δημιουργήσουν το δικό τους κείμενο σε 80-120 λέξεις σε προσεγμένο – γλωσσικά και ορθογραφικά – λόγο. Η ερώτηση βαθμολογείται με έξη (6) μονάδες (3+3).

Δείτε ακόμη: «Χρήσιμες Οδηγίες – Γυμνάσιο» της Μαρίας Αθανασίου

© schooltime.gr  Ροή Ειδήσεων

 

Η Μαρία Αθανασίου

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λαμία. Πραγματοποίησε το όνειρό της σπουδάζοντας κλασική φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Γνωρίζει Αγγλικά και Ιταλικά. Πνεύμα ανήσυχο διαρκώς ψάχνεται και παρακολουθεί τις εξελίξεις στην επιστήμη της. Επιθυμία της είναι να αγαπήσουν τα παιδιά τα φιλολογικά μαθήματα, που μερικές φορές φαίνονται τόσο βαρετά, και ν’ αναδείξει τους μικρούς θησαυρούς της γλώσσας και της λογοτεχνίας μας.